lørdag den 15. januar 2022

En meget forsinket fortælling om BogForum 2021

 


Jeg har slet ikke fået skrevet et eneste ord om min tur til BogForum i Bella Centeret lørdag den 6. november 2021. Men der har været så meget som jeg lige pludselig skulle tage mig af og ja så løber tiden altså afsted med 120 km i timen.

Men tilbage til BogForum.

Denne gang havde jeg bestemt mig for ikke at gå i boghandlen og hente programmet for årets messe fordi jeg ville prøve bare at gå rundt og hygge mig. Ikke noget meget at skulle besøge et eller andet forlag fordi det plejede jeg at gøre. Nej i år var det ren hygge med mine venner og så fik jeg set det jeg fik set. Hvilket gjorde at jeg havde en fantastisk bogmesse uden stress og jag og jeg fik set hele messen og fandt ud af hvad jeg ikke skulle bruge tid på til messen i 2022. Det var mega befriende.

Det var en af de bedste bogmesser jeg har været med til i meget meget meget lang tid. Allerede fra da vi kom ind og skulle af med vores overtøj, så gik alt som smurt og der var ikke for mange mennesker og der var masser af luft og plads til de besøgende.

Og det at der var masser af plads til de besøgende var så super fantastisk. Denne gang havde de sat borde op i hobevis i deres FoodCourt, så man kunne sætte sig med en kop the eller som vi gjorde med vores frokost ved to borde og snakke, spise og hygge uden at skulle bekymrer sig om hvor i alverden var der plads til os.

Jeg synes det var det bedste tiltag fra dem der afholder BogForum og den ros vil jeg gerne smide ud på nettet, for nogen gange så er det altså meget rart lige at kunne sætte sig ned og slappe af i sine trætte fødder med en god kop the eller kaffe og tage 5 minutters pause inden jagten på den næste bog gik ind.

Alt i alt så var der masser af plads til os besøgene i alle haller og ingen stod på ryggen af nogen for at komme til til bøgerne. Dog var jeg ikke med til nogen af bog-arrangementerne med scenerne så der kan jeg ikke sige om der var proppet.

Jeg var heldig at møde søde mennesker og forfattere som gerne ville snakke og tage selfies med mig. Synes det er vildt hyggeligt at møde gamle kendinge på messen og få en hyggesludder med dem. Det er også lidt mærkeligt at møde de nye bogbloggere fra Instagram som er unge og minder mig om mine år som bogblogger inden jeg stoppede for 6 år siden.   

En af dem jeg mødte ved et tilfælde var forfatteren Johan Ottosen som jeg hmm hmm ikke lige genkendte da han gik og delte bogmærker ud til sin triologi der starter med Stenens Tid. Den bog har jeg været vild med lige siden jeg anmeldte den på bloggen den 21 december 2012.


Nå men det korte af det lange er at jeg fik fortalt den meget søde Johan at jeg synes det var en smule træls at skulle vente i over 8 år på at fortsættelserne til Stenens Tid udkom uden at vide det faktisk var ham som var forfatteren og at jeg blev en smule øhm pinlig berørt da jeg fandt ud af det. Vi grinede lidt af det og fik os en snak om hvor tiden var blevet af og hvad der var hændt for os begge i de år der var gået.

Han var så sød at han sørgede for at jeg fik tilsendt hele trilogien til anmeldelse med lovning på at jeg ville sætte et nyt billede af den nye forside til Stenens Tid på den gamle anmeldelse. Men jeg har faktisk tænkt mig at gen-anmelde bogen og lave en helt ny anmeldelse dels fordi jeg har lyst, men også fordi det et hans eget forlag bøgerne nu er udkommet på.

Hvis ikke du har læst hans bøger er det en god ide at begynde nu for de er hæsblæsende gode.


Min plan med bogkøb på messen var egentlig sat lavt til 2-3 bøger, men som altid kom jeg hjem med lidt flere end beregnet. 7 stykker blev det til og et flot BogForums krus, en krydderiblanding samt en ergronomisk bold til at træne ens hånd med.


Selvfølgelig skulle jeg have Katjas fortsættelse til Lugnasad som udkom i 2021, jeg var vild med etteren og glæder mig helt vildt til at læse fortsættelsen. Trine Appel: Fortidens Port var ikke så dyr og så fængede bagsideteksten mig. Vølvens vej: Snehild var mega billig og den hoppede selv op i min hånd og ville ikke forlade den. Endnu en bog jeg glæder mig til at læse, den virker meget interessant.


Steffen Jacobsen: Proxy er hans første krimi i en serie om et makkerpar som virkede meget lovende plus jeg fik den endnu en gang billigt og det siger man ikke nej tak til. Jussi Adler-Olsen Natrium Chlorid var selvsagt med på listen over bøger jeg gerne ville købe, men da jeg havde investeret i den så var der en der fortalte mig at at den kunne jeg have købt til en langt billigere penge hos Føtex, Kvickly og Fakta. Så jeg var lidt ærgerlig over at forlaget valgte at sælge den til fuld pris til messen.


Grøn Verdensmad var helt klart på min liste over bøger som jeg skulle have på messen. Jeg synes den er vildt spændende og har haft lånt den på biblioteket i 2021 for at snuse til den. Hos Muusmann Forlag var der smagsprøver og forfatteren Steen Larsen fortalte og bogen. Jeg sværmede lidt for Hverdags Eventyr skrevet af Mette Arleth som jeg fik en god snak med inden jeg bestemte mig for at købe bogen lidt senere på dagen.


Der var også gang i den på Børne BogForum med forlag i alle størrelser og afskygninger. Der var alt for enhver smag og ungerne var vilde med det. Jeg var heldig at møde et barndomsidol som jeg fik et billede med. Ingen ringere end Rasmus Klump som jeg er vokset op med.


Jeg håber virkelig at arrangørerne BogForum vedligeholder den der nye FoodCourt til fremtidige messer for den var helt sikkert et mega hit for alle deltagere i hverfald i min lille bande af venner. Vi har nemlig alle andre år haft problemer med at finde et sted og sidde og spise samlet inden turen gik ud på messen igen og det gjorde det bare meget nemmere for os denne gang.

Plus det at der var luft og rum til at bevæge sig uden at skulle kravle over andre for at komme til forlagene var også et stort kæmpe plus. 

Som sagt alt i alt så var det en mega fantastisk oplevelse at være tilbage på BogForum og jeg vil ikke bytte noget som helst for den oplevelse jeg havde for jeg smiler hver gang jeg tænker tilbage til lørdag den 6. november 2021.

Medic out.

Ingen kommentarer: