torsdag den 26. januar 2017

Panna cotta med hvid chokolade og citron sirup


Den sidste uge på skolebænken kom vores lære med et menu-forslag til en restaurantdag hvor vi havde inviteret elever fra grundforløbet og kokkene til frokost i restauranten. Man kunne godt kalde det vores "eksamen" for at vise at vi havde lært det vi skulle både i køkkenet, men også det med at være tjener. Vi havde 30 minutter til at køre en hovedret og en dessert afsted og ikke mere.

Jeg meldte mig frivilligt til at lave endnu en dessert som jeg aldrig i min vildeste fantasi på nogen måde havde overvejet at lave. Jeg vidste faktisk slet ikke hvad det var. Derfor bestemte jeg mig endnu en gang for at prøve at lave den derhjemme i køkkenet aftenen før, så jeg var klar til udfordringen dagen efter på skolen.

Hvis jeg skal forklare hvad panna cotta er, så er det en slags budding lavet på piskefløde og i dette her tilfælde hvid chokolade. Her skal også bruges husblas og jeg har ALDRIG prøvet at bruge husblas. Har hørt så mange historier om hvor galt det kan gå med husblas så det har jeg holdt mig langt væk fra.

Med den hvide chokolade bliver panna cottaen meget sød og da jeg lavede den til min gode veninde Marie i onsdags så bestemte jeg mig for at prøve at lave en citron sirup til så det var både sødt og surt. Det var en mega god beslutning for det smagte mega godt.

Når man har sat panna cottaen på køl så skal den helst kun stå i to timer for ellers så bliver den lidt for fast. Det er en erfaring som jeg har gjort de tre gange jeg nu har lavet den. Plus det er en god ide til at lade massen småkoge ved svag varme i hverfald i de 10 minutter som opskriften siger inden den hældes på dessert glas. For så fordeler vaniljekornene sig rigtig flot ud i desserten i stedet for at ligge på bunden af glasset. Men det er noget man lærer for hver gang man laver opskriften.

Med hensyn til husblas'en så er det en rigtig god ide at vride dem godt op et at gangen og putte dem i massen et af gangen og røre dem ud med en dejskraber indtil de er helt opløst og fortsætte med de resterende på samme måde. Det har indtil videre virket for mig.

Når du er klar til at hælde panna cottaen i dessert glas så fik jeg et super godt tip af min lære og det var at mens du hælder op så sier du massen så du ikke får klumper med i den færdige desssert. Det har jeg brugt alle tre gange og det gør bare så meget for smagen og udseendet.



Ingredienser (4-6 personer)

1/2 liter piskefløde
75 g hvid chokolade (her brugte jeg den hvide kæmpeplade fra Carletti)
60 g sukker
1 stang god vanilje (korn og bælg)
3 blade husblas

Citron sirup:
1 dl vand
1 dl sukker
saft og skal af 1 citron

Fremgangsmåde:

Hak chokoladen fint og kom den i en stor skål.

Udblød husblassen i koldt vand i 10 minutter.

Kom fløde, sukker, vaniljekornene og bælgen i en gryde, og lad det småkoge ved svag varme i 10 minutter. Tag det var varmen og fjern vaniljebælgen.

Hæld fløden forsigtigt over chokoladen under omrøring til den smelter. Tag husblassen og vrid den fri for væde og pisk den i den varme fløde, Brug en dejskraber til begge dele, det er nemmest.

Si og hæld din panna cotta i små glas og stil dem på køl i minimum 2 timer.

Citron siruppen laver du ved at koge vand og sukker sammen indtil sukkeret er opløst. Tilsæt citronsaft og fintrevet citronskal og kog yderligere i 3-5 minutter. Kom siruppen i en lille skål og lad den køle ned i køleskabet indtil den skal bruges til panna cottaen.

Når tiden er inde til servering af panna cottaen så kommes der lidt citron sirup på toppen og måske en spiselig blomst eller lidt flødeskum uden sukker.


Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: