onsdag den 25. januar 2017

Chocolate fondant (blødende hjerte)


Den 4. januar bestemte jeg mig for at afprøve en engelsk opskrift på noget som hed chocolate fondant også kaldet blødende hjerte. Har gået på skole i 7 uger på noget der hedder brancheskift hotel og restaurant. Her har vi haft køkken -og restaurant dage udover teoridage.

Det betød at to af mine skolekammerater havde bestemt at der skulle laves denne her kage på deres restaurantdag til dessert. Derfor tænkte jeg at det ville være en god ide at prøve opskriften der hjemme før jeg begav mig ud i køkkenet på skolen og lavede noget som jeg slet ikke havde forstand på.

Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi troet at jeg skulle stå i køkkenet herhjemme og prøve at bage denne her kage. Det er kun noget som man ser i alle de der bageprogrammer som man en gang i mellem slår over på for at få inspiration og lære nye teknikker.

Med lidt hjælp fra min lærer og youtube så var jeg klar til aftens udfordring som faldt sammen med at min gode veninde Marie kom til aftensmad. Hun havde da hun hørte at det var en chokoladekage den mening af den passede godt til rødvin og derfor skulle jeg da selvfølgelig lave den med hende som prøveklud. Det var faktisk et must for hende at jeg bagte denne her kage uanset om det var første gang :-)

Jeg var mega spændt og stressede en lille smule i køkkenet da jeg skulle lave dejen, men alt gik godt og kagerne smagte fremragende.

Man skal huske to ting: For det første at de først skal bages efter maden og for det andet at servere dem med det samme de kommer ud af ovnen og ud af de forme man bruger. Jeg brugte porcelæns-forme også kaldet ramekins til mine kager.

Hvis ikke man gør disse to ting så vil indholdet ikke været lækkert flydende og så er det mega kedelige kager som man serverer.

Hvis man vil have noget til så vil det være en god ide at servere lidt vaniljeis og tage en spiseskefuld flødeskum uden sukker oven på til dekoration. Kagen er meget sød i sig selv så lad være med at putte noget alt for sødt ovenpå eller nedenunder.

Ingredienser (ca. 10 stk kager)

50 g smeltet smør (til smøring af formene)
kakaopulver (til indersiden af formene)
200 g god kvalitet 70% mørk chokolade brækket i små stykker
200 g smør skåret i små stykker (her brugte jeg Thise usaltet smør) 
200 g sukker
4 æg
200 g hvedemel

Fremgangsmåde:

Først skal du have dine forme klar. Tag det smeltet smør og smør det godt ud i formen med en bagepensel. Giv det gerne to til tre gange med smøret. Herefter tager du ca. 1 spiseske kakaopulver og drysser ned i formen. Herefter ryster du kakaopulveret rundt i hele formen indtil den er dækket af en godt lag. Hvis der er noget kakaopulver tilbage så drysser du det i den næste form og fortsætter indtil alle forme er dækket med kakaopulver og klar til brug.

Tag en skål og bland æg og sukker sammen indtil blandingen er tyk og bleg med bobler. Si hvedemelet i og pisk det sammen.

Sæt en gryde over med vand og få det i kog. Sæt en skål oven i gryden og langsom smelt chokolade og smør. Her tog jeg blandingen af varmen da det næsten var smeltet og brugte en dejskraber til at røre det sammen til en flot blank masse.

Da chokoladeblandingen var klar puttede jeg det i æggeblandingen og rørte det godt sammen, stadig med dejskraberen, til en lækker kageblanding. Herefter tog jeg formene og fyldte dem halvt alle sammen.

Kagerne blev sat i køleskabet så de var klar til at blev bagt efter maden.

Tænd ovnen på 275 grader varmluft. Når du har sat kagerne ind i ovnen så skruer du ned til 200 grader varmluft og bager kagerne i ca. 10-12 minutter. Kagerne skal lige have en skorpe ovenpå og rundt om sig så de kan holde på indholdet.

Når kagerne er taget ud af ovnen så skal de også ud af formene og lægges på en tallerken og anrettes. Tålmodighed er en dyd når kagerne skal ud af formene så prøv ikke at ødelægge kagerne med for meget vold og magt. De falder også lidt sammen når de kommer ud af ovnen, men det skal de gøre.




Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: