torsdag den 22. september 2016

Et lille opklarende indlæg om mit bageklæde i hør


Lørdag den 17. september var der en pige der hedder Camilla der skrev til mig angående mit bageklæde i hør:

Hej,

Jeg har læst din blog omkring bageklæde i hør.
Jeg har aldrig hørt om bageklæder før, men kan du fortælle mig, hvad forskellen er på bagklæde i hør og viskestykke i hør?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Camilla


Indlægget hun referer til er fra tirsdag den 12. februar 2013 hvor jeg fortæller om et fantastisk nyt bageklæde i hør som jeg havde købt på Juleskibet i Køge i 2012. Det havde og har erstattet brugen af viskestykker når der bages brød og boller fordi det giver brødet luft til at hæve og har flere gode egenskaber.

Da jeg ikke lige havde sat mig så meget ind i hvad forskellen på bageklædet i hør og viskestykke i hør var, så kørte jeg en tur til Rønne for at besøge min bageklæde-pusher i Textillita for at få svar på hendes spørgsmål. Og her er hvad jeg kunne skrive tilbage til Camilla:

Så har jeg været hos min bageklæde-pusher i Rønne og har fået en forklaring vedrørende forskellen op bageklæde i hør og viskestykke i hør.

Forskellen er at vævningen i bageklædet er tyndere så brødet bedre kan ånde plus at størrelsen kan dække en hel bageplade, det kan et viskestykke ikke, her skal man som regel bruge 2 stykker. Vægten på bageklædet er 130 gram og på viskestykket er det 210 gram.

Tykkelsen af bageklædet er lidt a la gazetykkelse så det er mere luftigt end et viskestykke som er tykkere.

De kan købes enten hos Textillita i Rønne eller via dette her link som er deres hjemmeside Bageklæde i hør.

Jeg er blevet oplyst om at Kongens Museum i Lyngby, vist nok benævnt Frilandsmuseet, også sælger dem i deres butik fordi de er hvad det blev brugt i gamle dage når bondekonerne bagte brød.

Håber det besvarede dit spørgsmål ellers skal du være velkommen til at skrive til mig igen og det var slet ingen ulejlighed for mig at finde svaret :-) For jeg er selv blevet klogere på mine bageklæder :-)

Jeg medsendte billedet som jeg har sat ind øverst i indlægget for at vise forskellen på de to klæder i hør. Synes selv det viser forskellen meget godt. 

Tusind tak til Camilla for spørgsmålet, jeg er meget glad for at kunne være behjælpelig med dit spørgsmål og jeg håber du får lige så meget glæde at dit bageklæde som jeg har af mine for man kan ikke kun nøjes med et når først man er startet med at bruge det. Så er du advaret hehe :-)

Tak til Textillita i Rønne for god vejledning og jeg bliver ved med at komme tilbage og købe bageklædet i hør til eget brug og til gave for det er virkelig brugbart og fantastisk når man først er begyndt at bruge det.

Til alle der bager så drop jeres viskestykker når I bager og invester i et bageklæde i hør i stedet. I vil IKKE fortryde det. Det lover jeg :-)
Medic out.

Ingen kommentarer: