tirsdag den 14. juni 2016

Anmeldelse af Ravnenes Hvisken

Bagsiden fortæller:
Anne kan se hændelser i fortiden, og en nat genoplever hun et uhyggeligt, gammelt mord. En rødhåret pige bliver myrdet og får skåret et runetegn i ryggen. Kort efter begynder rødhårede piger at blive dræbt på egnen, og tegnet er på dem alle.

Pludselig er den lille by fuld af fremmede med mystiske kræfter. Den asatroende Luna, den gudesmukke Mathias og den mystiske Varnar ønsker alle at være tæt på Anne.
Men er de venner eller fjender?

For at redde verden fra Ragnarok må hun finde morderen... inden han finder hende.











Anmeldelse:
Jeg lånte egentlig denne her bog med hjem fra boghandlens læseeksemplar hylde fordi den hviskede så inderligt til mig om at jeg skulle læse den. Og hver gang jeg har lagt den fra mig har den fortsat med at hviske til mig. Det er ikke en bog man lige lægger fra sig da den er utrolig spændende. Den er faktisk fantastisk hvis jeg skal sige det.

Har ikke bestilt andet end at anbefale den til alle som viste interesse for fantasy når jeg har snakket bøger med kunderne. Denne bog har det hele: Krimi, Drama, Kærlighed, Død, Mystiske Væsner, Hekse og hele den Nordiske mytologi samlet på de 707 sider som føles som 350 sider.

Vi møder Anne som har en speciel evne, hun er synsk og kan se fortiden. Hun er ikke videre populær og mange kan faktisk enten ikke lide hende eller lægger ikke mærke til hende. Det har været indblandet adskillige plejefamilier og hun har en sagsbehandler ved kommunen som holder strengt øje med hende.

Da hun starter på gymnasiet så møder hun lige pludselig mennesker som gerne vil være venner med hende. Jeg er vild med Luna og hendes farvetrip, Mathias der er smuk som en gud, Varnar den mystiske mørke fremmede, Arthur som altid er i nærheden, den pligttro politimand Hakim som ikke kan slippe sagen om de myrdede rødhårede piger og ikke mindst "hunden" Monster som er Annes følgesvend. Plus alle de andre der svæver ind og ud af historien.

Uden at vide det så er Anne omdrejningspunktet i en traktat mellem to verdener som er berørt af en spådom. Men Anne finder sig ikke i noget som helst og hun fortæller gerne dem som er mere end hende at hun selv bestemmer hvem hun har respekt for. Hun er en hård pige og det er interessant at se hvad konsekvenserne af hendes valg er når hun træffer dem.

Der var et par gange hvor jeg godt kunne have lyst til at gøre et eller andet ved hendes teenagetrip. Men hun træffer sine beslutninger på det værdigrundlag som hun er opvokset med og det har ikke været sjovt, så man tilgiver hende hurtigt.

Lige som man tror at man har regnet det hele ud så tager historien en ny drejning og man sidder og er helt vildt overrasket. Det bliver rigtig interessant at følge Anne i de næste to bind af serien og se hvordan hun vokser med sin opgave og sin evne.

Bogen er skrevet af Malene Sølvsten og udgivet på Forlaget Carlsen. Den kan købes hos landets boghandlere til 199,95 kr. 5/5 stjerner. Lånt af boghandlens læseeksemplar hylde.

1 kommentar:

Piskeriset sagde ...

Okok - den er hermed skrevet bag øret :D


Mvh.
Den lille Bogblog