onsdag den 15. juni 2016

Earl Grey-Cupcakes


Den 10. juni var det min fødselsdag og jeg havde bestemt mig for at bage nogle cupcakes også kaldet muffins efter en opskrift i bogen "The Hummingbird Bakery: Kagedage". Den har længe været på min ønskeliste over kager der bare skulle prøves.

Jeg fik 19 muffins ud af opskriften og der var mere end rigeligt af glasur til at dekorere dem alle. Jeg er stadig på stadiet hvor jeg øver mig når jeg skal dekorere mine kager. De behøver ikke alle være pænt smurt op. Det gør ikke noget der er lidt fjol med i det. Sådan er jeg jo også. Glad og fjollet.

I stedet for at bruge Earl Grey-te har jeg brugt min ynglingste Yorkshire Gold. Men smagen er nogenlunde den samme tror jeg uanset hvilken te du bruger. Mine muffins smagte virkelig af en lækker og dejlig rund engelsk kop te med sukker og mælk. De var mega mums og perfekte.

Når jeg fylder mine muffinsforme så bruger jeg en is-ske da volumen af skeen passer rigtig godt på det der skal fyldes i formene. Det er et råd jeg vist nok har taget til mig fra en af de kendte danske bagesmølfer for et par år siden.

Mine kollegaer i boghandlen, ham den dejlige, hans forældre og et par stykker andre som fik dem serveret var helt vilde med kagerne. De synes de smagte vildt godt. Det er jo noget en bagesmølf godt kan lidt når hun har stået i køkkenet det meste af aftenen for at få lavet et godt resultat :-)

Ingredienser (12-16 cupcakes)

3 poser Earl Grey-te (her brugte jeg som sagt Yorkshire Gold)
3 spsk kogende vand
80 g usaltet smør, blødgjort (her brugte jeg Thise usaltet smør)
280 g sukker
240 g hvedemel
1 spsk bagepulver
1/4 tsk salt
2 dl sødmælk
2 store æg (her brugte jeg 3 små æg)

Glasur

1/2 dl sødmælk
500 g flormelis
160 g usaltet smør, blødgjort

1-2 muffinforme med 12 dybe huller

Fremgangsmåde:

Kom teposerne i en skål, hæld det kogende vand ved (her hældte jeg så meget på at teposerne var dækket), og lad det trække i 30  minutter.

Varm ovnen op til 190 grader (brug ikke varmluft), og læg papirforme i en muffinform. Rør smør, sukker, mel, bagepulver og salt sammen i en skål med en elektrisk mikser eller røremaskine, der kører på halv hastighed. Det skal ligne krummer.

Rør mælk og æg sammen i en lille skål. Tilsæt teen, og klem det overskydende vand ud af teposerne og ned i mælken. Gem teposerne til glasuren.

Hæld langsomt, og mens mikseren eller røremaskinen stadig kører, 3/4 af æggeblandingen i smørblandingen. Skru op til middel hastighed, og rør det sammen til en glat dej. Skrab skålens sider ned, og tilsæt resten af æggeblandingen. Rør dejen på middel hastighed, til den er glat og ensartet.

Fordel dejen i papirformene - fyld dem 2/3. Hvis der er dej i overskud, fordeles den i yderligere papirforme i den anden muffinform.

Bag kagerne i ovnen i 18-20 minutter, eller til de er hævet godt og virker spændstige. Tag dem ud af ovnen, og lad dem køle lidt af, inden de vippes ud af formen og køler helt af på en bagerist.

Glasur:

Kom de brugte teposer i en lille skål med mælken. Lad det trække i 30 minutter. Tag teposerne op, og klem overskydende væde ud og ned i mælken.

Rør flormelis og smør sammen i en skål med en elektrisk mikser eller røremaskine, der kører på lav hastighed, til blandingen er grynet og uden store klumper.

Rør mælketeen i, mens mikseren kører på lav hastighed. Skru op til høj hastighed, og pisk, til glasuren er let og luftig.

Når kagerne er afkølede dekoreres de som man selv ønsker. Man kan smøre dem op med en palet kniv eller bruge en sprøjtepose. Det er kun ens fantasi der sætter grænser.





Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: