mandag den 2. maj 2016

Min første strikkede sjælevarmer


I april måned skulle vi til konfirmation. Jeg havde i den forbindelse købt en ny kjole da jeg var i Ringsted for et stykke tid siden og besøge mine venner. Da vejret godt kan drille i april så mente jeg at det var tid til at prøve kræfter med at selv at strikke en sjælevarmer.

En uge før konfirmationen gik jeg i gang med at strikke og den blev pillet op rigtig rigtig mange gange fordi jeg ikke mente at mønsteret så pænt nok ud og jeg havde strikket forkert. Den blev først færdig lørdag aften hvor vi skulle til festen om søndagen. Lidt snært, men så mærker man også man lever hehe.

Havde på nettet fundet en ret nem opskrift i noget der hedder påfuglemønster. Det var fire linjer og så ikke særlig svært ud. Jeg fandt ret hurtigt ud af at jeg ikke kunne få den danske udgave af vrang til at fungere på mit strikketøj så jeg måtte ty til min uundværlige strikkebibel.


Her fandt jeg ud af at den engelske metode var meget bedre for min strikkestil og den brugte jeg hele vejen igennem uden problemer. Bærestykket blev stikket på rundpind 5 og påfuglemønsteret på rundpind 8. Jeg er en af dem der strikker ret stramt så der måtte 12 pinde mere på bærestykket end det der stod i opskriften. Hvilket ikke gjorde noget. Den passer perfekt.


Påfulgemønsteret er der ikke strikket ekstra pinde på da det passede perfekt med det der stod i opskriften. Hvis man lige tager 5 minutter og sætter sig ind i hvilke teknikker der skal bruges så er det slet ikke så svært at strikke dette her mønster.

Som knap valgt jeg et katteansigt og under det sidder der en lyserød knap så løkken sidder godt fast når sjælevarmeren er lukket.


For mig er det en kæmpe sejr at have stikket denne her sjælevarmer. Det er mit tredje projekt og jeg er mega stolt af den. Den vil helt sikkert blive brugt hele året rundt når det om aftenen bliver lidt køligt og man sidder og hygger sig.

Opskriften fandt jeg igennem bloggen Fru Madsens nørklerier. Jeg faldt med det samme for hendes foto af den sjælevarmer som hun havde strikket. Hun henviser til en side der hedder BoligLiv hvor opskriften ligger frit tilgængeligt.

Det er ikke den sidste sjælevarmer jeg vil strikke. Går i øjeblikket og funderer over hvilke farver den også ville være flot i så jeg har noget at skifte imellem. Den er rigtig lækker og dejlig varm. Nå ja har helt glemt at fortælle at jeg har stikket den i 100 % uld.



Har du stikket noget som du er helt vildt stolt af???
Hvad kan du bedst lide at strikke??
Er du impulsiv og kaster dig over nye projekter som skal være færdige på en uge??

Medic out.

Ingen kommentarer: