søndag den 13. marts 2016

Mazarinkage med mørk chokolade


Lørdag havde jeg en aftale med min medbagesmølf Mads om at vi skulle vise at vi godt kunne bage en kage uden at den blev tør og kedelig. Jeg valgte en mazarinkage med grofthakket mørk chokolade. Chokoladen har jeg købt i Choccywoccydoodahs butik i London da vi var afsted i oktober 2015.

Denne gang blev kagen rigtig rigtig god og vidunderlig svampet. Der var dog nogen på matriklen som synes at der var lige en kende for meget hakket mørk chokolade i, hvilket jeg husker til næste gang jeg bruger hjemmelavet chokolade.

Men der blev også sagt at hvis nu vi havde husket vaniljeisen så ville det havde været helt perfekt. Så det husker jeg også til næste gang. Altid kontrollere fryseren for forsyninger af is inden kagen bages så man husker at handle det ind.

Denne gang lavede jeg ingenting om i opskriften udover at bruge usaltet smør som jeg plejer, selv om jeg dog undrede mig over at der ikke skulle bagepulver i så den kunne hæve. Men det klarede de fire æg så på fineste vis og kagen blev som sagt i Mads og min optik rigtig rigtig god :-)

Ingredienser: (8-10 personer)

200 g marcipan
200 g sukker
200 g blødt smør (her brugte jeg usaltet smør fra Thise)
4 æg
120 g hvedemel
150 g mørk chokolade

rund kageform (22 cm)

Fremgangsmåde:

Forvarm ovnen til 180 grader ved varmluft.

Riv marcipanen groft og pisk den sammen med sukker i en skål med en elpisker. Tilsæt smørret og pisk videre, til massen er jævn. Pisk herefter æggene i et ad gangen. Vend melet i.

Hak chokoladen fint og vend den til sidst i kagedejen.

For formene og hæld dejen i.

Bag kagen i ca. 35 minutter til den bliver flot brun på toppen. Tjek den med en stikkepind. Hvis der ikke hænger dej fast i strikkepinden, er kagen færdig.

Vend kagen ud af formen og lad den køle helt af inden servering.



Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: