mandag den 12. oktober 2015

Chokoladekage med Guinness


Da jeg stod op søndag morgen var det første der røg igennem mit hoved "jeg skal bage chokoladekage med Guinnes". Det var ellers ikke lige det jeg havde regnet med at bruge min søndag på, men sådanne blev det.

Da bagetiden ifølge min bagebog var færdig så drillede ovnen og kagen en lille smule. Ifølge opskriften så skal den have 45 minutter ved 170 grader. Det synes min ovn åbenbart ikke var varmt nok, så indholdet var flydende da jeg stak min metal dims ned i den for at kontrollere om der var noget der hang ved.

Det resulterede i at jeg måtte give kagen 200 grader i yderligere 10 minutter før metal dimsen kom op var ren. Var en smule skeptisk om bagværket nu også var færdigt og om den smagte godt da den havde taget lidt farve og var lidt porøs udenpå. Men det behøvede jeg ikke bekymrer mig om.

Kagen smagte FANTASTISK med den glasur som jeg skulle piske sammen og smøre på når kagen var kold. Skal dog lige huske at sige at denne her kage er tung og mætter rigtig godt. Så hvis gæstene kun spiser et stykke er det derfor. Den skal desuden være svampet pga øllen.

Nå ja jeg brugte en rund form der var 24 cm i diameter.

Ingredienser (12-14 personer):

2 1/2 dl Guinness-øl
250 g usaltet smør
80 g kakao
400 g sukker
2 æg
1 tsk vaniljeessens
1 1/2 dl kærnemælk
280 g hvedemel
2 tsk natron
1/2 tsk bagepulver

Glasur:

50 g usaltet smør, blødgort
300 g flormelis
125 g flødeost naturel
Kakao, til drys (valgfrit)


Fremgangsmåde:

Varm ovnen op til 170 grader, og læg bagepapir i bunden af formen.

Hæld Guinness i en gryde, tilsæt smør og varm forsigtig op, til det er smeltet. Tag gryden af varmen, og rør kakao og sukker i den varme væske. Kom æg, vaniljeessens og kærnemælk i en kande (her brugte jeg en lille fix skål), og rør det sammen. Kom æggeblandingen i ølblandingen, og rør rundt.

Sigt resten af ingredienserne til dejen sammen i en stor skål. Tilsæt grydens indhold, mens der røres med en elektrisk mikser eller røremaskine, som kører på lav hastighed. Skrab skålens sider ned, og rør, til dejen er glat.

Hæld dejen i formen, og bag den i 45 minutter, eller til kagen virker fast, og en træpind stukket ned i midten kommer ren op. Lad kagen køle af, vip den ud af formen, og lad den køle helt af på en bagerist.

Lav glasur: Rør smør og flormelis sammen i en skål med en elektrisk mikser eller røremaskine, der kører på lav hastighed, til blandingen er grynet og uden klumper. Tilsæt flødeosten, mens mikseren kører på lav hastighed. Skru op til middel hastighed, og rør, til glasuren er let og luftig.

Flyt den afkølede kage over på et fad, og fordel glasuren på overfladen. Afslut evt. med et drys kakao.




Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: