tirsdag den 20. oktober 2015

Anmeldelse af Logbog fra et livsforlis

Bagsiden fortæller:
I det hvide fyrtårn - på den alleryderste spids af halvøen Røsnæs, lige midt i Danmark - bor en mand med en ejendommelig hemmelighed. Det eneste menneske, der fornemmer, hvad manden i Fyret har holdt skjult i en menneskealder fortæller i denne bog hans mærkværdige historie. Malin forstår, at Viggo Larssen allerede som barn fik en viden, som ingen skulle have haft.

På årets første dag forsvinder det kvindelige overhoved fra den mest magtfulde familie i landet. Hun er mor til både landets statsminister og justitsminister - og hele nationen leder efter hende. Manden i Fyret stater sin rejse tilbage i tiden - tilbage til barndommen i Søborg ved København. I det gule hus over for Viggo Larssen boede de to drenge, der blev Danmarks mægtigste mænd.

Logbog fra et livsforlis er en fabel, en samtidsfortælling og en thriller på én gang. Den handler om børn, der vokser op med særheder, ingen kan finde ud af at flygte fra. Om ånder og om døden, om magtfulde politikere, management-guruer og mediestjerner. Og om de hemmeligheder, alle mennesker forsøger at skjule for sig selv - og hinanden.



Anmeldelse:
Denne her bog er fyldt af næsten for mange ord. Det er næsten som at læse "Vindens skygge" af Carlos Ruiz Zafón og så ikke alligevelle. For forskellen på Zafón og Valeur er meget stor. Zafón leger med ordene og sproget. Valeur putter en hel masse sætninger ind i en historie som burde kunne fortælles på mindre sider.

Jeg sidder stadig med denne her følelse af at jeg ikke rigtig ved hvad jeg synes om bogen efter endt læsning. På en måde så kan jeg lide at læse om børnene fra Vænget både de gode og de onde. Nutidshistorien er forvirrende og nogle af personerne siger næsten ikke en lyd andet end enstavelsesord. Hvilket i min optik gør den det svage led. Selv om den er ganske interessant.

Det hele handler egentlig om dødsvarsler og en gammel dames forsvinden og død. Om det onde i mennesker og om det sære i dem. Om det at høre til og om det at overkomme personlige tragedier som mærker èn for livet. Alt sammen pakket ind med referencer som vi enten har læst eller set i tv.

Bogen er tung læsning og jeg har for at være ærlig kæmpet mig igennem den. Til tider havde jeg faktisk lyst til at lægge dem fra mig og ikke genoptage læsningen. Men den fik overvundet mig på en finurlig måde. Genren er svær at kategorisere da den spænder meget bredt.

Føler lidt det er en krimi som er pakket ind i en almindelig roman som fortæller historien om disse her mennesker, hvis liv startede sammen som børn og som nu krydser hinandens spor pga Blegmanslægtens onde gerninger i fortiden. Nogen thriller bliver det aldrig. Det drukner desværre i skrivestilen.

Alt i alt en blandet læseoplevelse. Jeg ved personligt at der helt sikkert er nogen derude i Danmark som vil elske bogen og dens mange facetter. De vil nyde at bruge tid på at lære de forskellige personer at kende. Adda, Viggo, Malin, Theis, Drabschefen, Ove, Verner, Palle og Poul Blegman.

Bogen er skrevet af Erik Valeur og udgivet på Politikens forlag. Den kan købes hos landets boghandlere til 299,95 kr. 3/5 stjerner. Anmeldereksemplar fra forlaget.

Ingen kommentarer: