søndag den 2. august 2015

Anmeldelse af Den usynlige vogter

Bagsiden fortæller:
Ainhoa Elizasu var basajaun’ens andet offer, selv om pressen på det tidspunkt endnu ikke omtalte morderen sådan. Det var først lidt senere, da det kom frem, at der rundt om ligene var blevet fundet dyrehår, hudrester og nogle mærkelige spor, der ikke så ud til at stamme fra et menneske. Desuden syntes en dyster renselsesceremoni at have fundet sted. En ældgammel ond, jordisk urkraft havde mærket disse unge pigers kroppe: Deres tøj var flænset i stykker, kønsbehåringen var barberet af, og hænderne var anbragt i en jomfruelig stilling.

Politikommissær Amaia Salazar bliver udpeget til at lede efterforskningen, og den bringer hende tilbage til den landsby, hvor hun blev født. Et sted hun havde håbet aldrig at gense. Amaia kæmper ikke blot med opklaringen af den komplicerede og grusomme sag, men også med dystre hemmeligheder fra sin egen fortid.

Den usynlige vogterer første bind i en ny spansk spændingstrilogi. Den velskrevne trilogi byder på intens spænding, og udspiller sig samtidig i en varm og autentisk atmosfære. Den foregår i den smukke og mystiske Baztán-dal i Baskerlandet i det nordlige Spanien.

Anmeldelse:
For det første må jeg komplimentere forlaget på valget af en super god forside. Den er rigtig godt lavet og så forstår man virkelig hvad den betyder når man har læst bogen og taget et ekstra kig på den. Den er mystisk og dragende på samme måde.

Jeg har ikke rigtig læst noget af spanske krimiforfattere og dette her kan vist godt gå for at være min første gang. Jeg anede ikke hvad det var jeg gik ind til, men det fandt jeg snart ud af. 

Bogen tager et stykke tid at komme i gang, men man skal lige igennem diverse snørklede omveje hvor man lærer bogens personer at kende og specielt hovedpersonen Politikommissær Amaia Salazar og hendes familie. Det er ikke ren familielykke finder man snart ud af og Amaia er nok den der har lidt mest. Selv om hendes ikke så kærlige søster Flora mener noget andet.

Det der kunne irritere mig en lille bitte smule er omtalen af Amaia´s kollegaer som først bliver nævnt ved fornavn og derefter ved efternavn. Det kunne godt gøre det en smule svært for mig som læser at finde ud af hvem der var hvem.

Historien er faktisk rigtig god og her møder du mennesker der er født onde, væsner der huserer i Baztán dalen (stort skovområde) som man kan have svært ved at tro på medmindre man har mødt dem selv. Et samfund der overlever selv om dalen er fugtig og trist næsten hele tiden.

Elsker det tvist der er mellem det overnaturlige og mordene på unge piger som fandt sted i byen Elizondo plus Amaia´s tragiske barndom og hendes forfærdelige oplevelser med hendes mor og søster. Det gør at man bare gerne vil læse videre og videre indtil morderen er fanget og Amaia får gjort op med sine indre spøgelser.

Jeg gættede på hvem morderen var da jeg var halvvejs gennem bogen for jeg synes at det lå til højrebenet sådanne som Redondo forelage sagen. Men nej jeg var lille bitte smule ude af kurs og blev faktisk lidt overrasket over det da det blev åbenbaret i de sidste kapitler.

Bogen er skrevet af Dolores Redondo og udgivet på Forlaget Hr.Ferdinand. Den kan købes hos landets boghandlere til 299,95 kr. 3/5 stjerner. Anmeldereksemplar fra forlaget.

Ingen kommentarer: