søndag den 21. juni 2015

Bananmuffins med fuldkornshvede


I torsdags var det bagedag her i huset da jeg havde nogle meget modne bananer liggende som skulle bruges til et eller andet. Kiggede lidt i min muffinsbog og fandt denne her skønne opskrift som jeg så afprøvede på ham den dejlige og drengene.

Kagerne er et hit og de er dejlige grove med en skøn smag af rosiner, appelsin og banan.

Denne gang så hævede de fint op og jeg har efterhånden luret hvad det er jeg gør forkert når jeg blander dejen. Man skal ikke røre alt for meget og længe. Men kun lige vende de tørre ingredienser i de våde ingredienser til de er blandet og så øse dejen op med en isske.

Ingredienser (12 stk):

3/4 dl rosiner
3 spsk frisk appelsinsaft (her pressede jeg en halv appelsin)
Olie eller smeltet smør til smøring af formen (valgfrit) (Her brugte jeg papirforme i metalformen)
2 1/2 dl hvedemel
2 1/2 dl fuldkornshvedemel
1 spsk bagepulver
1 1/4 dl fint sukker
2 bananer
ca. 1 1/4 dl skummetmælk (her brugte jeg minimælk)
2 store æg (hvis de er small/medium så brug 3 æg)
6 spsk solsikkeolie
Revet skal af 1 appelsin

Fremgangsmåde:

Læg rosinerne i en skål og tilsæt appelsinsaft. Lad det trække i en time. Smør en 12-huls muffinform, eller beklæd den med 12 papirforme.

Forvarm ovnen til 200 grader. Sigt de to typer mel og bagepulver ned i en stor skål. Tilsæt det klid, der måtte være til bage i sigten. Rør sukker i melblandingen.

Mos bananerne, og læg mosen i en kande. Spæd bananmosen op med mælk, så den udgør ca. 2 1/2 dl.

Pisk æggene let i en stor skål, og pisk derefter banan/mækeblandingen, olie, de udblødte rosiner og appelsinskal ind i æggene. Lav en fordybning i midten af det tørre ingredienser, og hæld det sampiskede, flydende ingredienser deri. Rør ingredienserne forsigtigt sammen, så de kun lige er blandede. Pas på ikke at røre for længe eller for kraftigt.

Kom dejen i den forberedte muffinform med en ske. Bag i en forvarmet ovn i ca. 20 minutter, til kagerne er hævet op, og de er gyldenbrune og faste.

Lad kagerne afkøle i formen i 5 minutter. Servér dem lune eller læg dem på en bagerist, hvor de afkøler helt.




Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: