mandag den 18. maj 2015

Kartoffelsalat a la Ingrid


Lørdag havde ham den dejlige og mig aftalt af vi skulle grille lækre frankfurter pølser og dertil så fik jeg ideen at lave min egen kolde kartoffelsalat. Det er ikke noget jeg har prøvet før, måske for 17 år siden og det gik ikke så godt.

Denne gang allierede jeg mig med Claus Meyer's Almanak for at prøve noget nyt. Problemet opstod da jeg stod i Kvickly og skulle handle ind. Kunne slet ikke huske hvor meget græsk yoghurt jeg skulle bruge og synes ærlig talt at prisen var alt for dyr.

Derfor tænkte jeg at så kunne jeg lige så godt købe Creme Fraiche 6% og light mayonnaise og så lave min egen udgave ud fra det der stod i bogen og det som jeg havde googlet mig frem til i butikken.

Jeg fandt på at komme akacie honning og æblecider eddike i dressingen da jeg synes at den smagte meget stærkt af sennep. Ikke at det gjorde noget, men manglede lidt friskhed og det fik jeg med de to ingredienser.

Resultatet blev fremragende, faktisk så fremragende at jeg nu er udnævnt til kold kartoffelsalat mester herhjemme og at vi aldrig mere køber en færdig lavet for de er alligevelle ikke særlig velsmagende. Nu bliver den lavet fra bunden af mig.

Ingredienser (4 personer):

1000 g kartofler kogt og skåret i tern
1 stort rødløg hakket
1 bdt radiser skåret i skiver

Dressing:

2 dl creme fraiche 6%
1 dl mayonnaise light
1 spsk groft sennep
Salt
Friskkværnet peber
Akacie honning dosser selv og smag til af et par omgange
Æblecider eddike dosser selv og smag til af et par omgange (prøv med ca. 3-4 spsk)
Purløg

Fremgangsmåde:

Først så koger du kartoflerne så de bliver lige tilpas. Jeg kogte dem i letsaltet vand i ca. 10 minutter og lod dem derefter stå i vandet i yderligere 10 minutter. Herefter hældte jeg det varme vand ud og puttede koldt vand i gryden for at køle kartoflerne ned.

Når kartoflerne er kølet af så skærer du dem i mundrette tern og kommer dem i en skål. Herefter hakker du løget og skærer radiserne i skiver og lægger dem ved kartoflerne og vender det hele sammen forsigtigt.

Tag en skål til og bland creme fraiche, mayonnaise, groft sennep, salt og peber sammen. Herefter kommer du skiftevis akacie honning og æblecider eddike i blandingen og smager til af et par omgange indtil du får den smag du gerne vil have. Husk at putte salt og peber i efter smag også.

Når dressingen er klar så hælder du den ned til kartoflerne og vender den forsigtigt rundt. Herefter sætter du kartoffelsalaten på køl indtil du skal bruge den. Serveres med afklippet purløg på toppen.












Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: