mandag den 13. april 2015

Rabarber Crumble


I anledningen af jeg var så glad for at mine rabarber havde bestemt sig for at overleve vinteren og var kommet frem så bestemte jeg mig for at bage min ynglings kage i sidste uge og dele den med ham den dejlige og drengene.

Hvis jeg skal være helt ærlig så er det faktisk det eneste jeg bruger rabarber til og det er også derfor jeg hvert år sørger for at købe en portion stængler som jeg fryser ned og bruger når trangen til rabarber crumle kommer over mig.

Opskriften er super nem og ikke særlig tidskrævende at lave. Jeg har dog valgt at sætte rabarberblandingen i køleskabet mens jeg laver låget af crumble. Det gør at rabarberne suger alle de godt ting til sig som de er blandet med. Tidsmæssigt vil jeg sige at den står på køl i 30 minutter.

Ingredienser (tærteform 28 cm):

Rabarberblanding:

500 g rabarber skåret i små stykker
200 g sukker
1/2 tsk revet citronskal (hvis man kan lide smage af citron så kan man bruge 1 spsk istedet)
1 tsk stødt kanel
1 tsk fint revet ingefær

Bland alle ingredienserne sammen og sæt dem på køl i 30 minutter. Væsken fra rabarberne når de har været frosset sier jeg aldrig fra da den er med til at gøre tærten så god som den er.

Dej til låg:

75 g sukker
100 g smør/magarine (her bruger jeg Lurpak usaltet smør)
50 g hvedemel
50 g mandler hakket
50 g havregryn

Put alle ingredienserne i en skål og hak dem sammen med en slev så det bliver til smulder.

Saml kagen:

Tag rabarberne ud af køleskabet og fordel dem i et smurt ildfast fad.

Fordel dejen til låget over rabarberne.

Bag hele herligheden i ca. 30 minutter ved 200 grader.

Kan serveres lun eller kold med flødeskum, creme fraiche eller vanilje is.







Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: