mandag den 13. april 2015

Broccolitærte med serranoskinke


I fredags havde jeg ustyrlig lyst til at lave madtærte til aftensmad. Jeg synes det var rigtig lang tid siden vi havde fået det og nu var det tid til at prøve noget nyt. Vi elsker at lave madtærter også selv om de tager en del tid at lave. Men det er mad oplevelsen værd til enhver tid.


Efter jeg har købt bogen "Tænd på tærter - tryl med tilbehør" for mange år siden så køber jeg slet ikke madtærter i supermarkedet mere som jeg gjorde en overgang. Det er meget sjovere at lave dem selv og de smager fantastiske.

Det har også hjulpet at da jeg var på kagemesse sidste år købte sådanne nogle keramik kugler som jeg putter ned i bunden af tærten, så den ikke hæver og der er plads til fyldet plus at siderne heller ikke glider ned. Jeg har endelig knækket koden til hvordan de fungere på den bedste måde,

Tag et stykke bagepapir og læg det over bunden af dejen og læg kuglerne i oven på bagepapiret. Forbag dejen på denne her måde og når tiden er inden tag tærtebunden ud af ovnen og fjern kugler og bagepapir og fyld den med det fyld du vil have i tærten og bag den færdig.

Ingredienser til grov dej med krydderurter (28 cm tærteform med løs bund):

200 g hvedemel (her bruger jeg 100 g hvedemel og 100 g groft rugmel)
100 g smør (her bruger jeg Lurpak usaltet smør)
1/2-1 tsk salt (her bruger jeg 1 tsk fint salt)
peber (her brugter jeg vores eget stødte chilipeber blanding)
1 æg
1/4 dl vand
1 spsk tørrede blandede kryddeurter eller
4 spsk friske krydderurter (her bruger jeg 4 spsk tørrede krydderurter: rosmarin, basilikum, oregano og timian)

Fremgangsmåde:

Smørret smuldres i melet og alt æltes hurtigt sammen. Hvis der bruges foodprocessor, puttes alle ingredienser i skålen på en gang og der køres ved højeste hastighed.

Læg den færdige dej i køleskabet indpakket i husholdningsfilm i 45 minutter så er den lettere at rulle ud når du skal bruge den.

Rul dejen ud på bordet der er dækket med lidt mel så den ikke hænger fast og beklæd tærteformen med den. Kør en kagerulle rund på toppen af formen for at få et pænt slut finish til tærten

Forbag tærten ved 200 grader i ca. 20 minutter og tag den ud af ovnen.









Fyld til tærten:

ca. 400 g brocolli i små buketter
1 bdt fintsnittet forårsløg
1 rød peber skåret i små stykker
1 rød chili med kerner hakket fint

Æggemasse:

2 dl fløde (her bruger jeg madlavningsfløde 4%)
2 dl cremefraiche 18 % (her bruger jeg 6%)
2 æg
1 tsk paprika (her bruger jeg smoked paprika)
salt og peber

Topping:

5-6 skriver serranoskinke
ca. 25 g hakkede mandler
2 spsk revet parmasan (her brugte jeg revet mozzarella)

Fremgangsmåde:

Giv broccolien et kort opkog, ca 4-5 minutter, i letsaltet vand uden låg. Skyld med koldt vand, så broccolien bevarer sin farve og sprødhed.

Bland ingredienserne til æggemassen og vend broccoli, fintsnittet forårsløg, rød peber og chili heri.

Det hele hældes på den forbagte bund.

Serranoskinken skæres i mindre stykker og blandes med mandler og revet mozzarella. Denne topping fordeles hen over tærten inden den sættes i ovnen og bages færdig ved ca. 190 grader i 25 minutter.

Tærten bliver en smule svampet, men det gør ikke noget og så mætter den enormt meget.













Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: