onsdag den 15. april 2015

Kylling i karry


Mandag skulle jeg hitte på et eller andet at lave til aftensmad og derfor begyndte jeg at bladre i nogle af alle mine kogebøger for at finde en ny spændende ret jeg ikke har lavet før. Det blev Hjemmets Bedste Mad nr. 2 februar 2013 der blev vinderen.

Har ikke rigtig prøvet at lave den slags kylling i karry før så jeg var lidt spændt på hvordan retten ville tage sig ud når jeg var færdig. Behøvede dog ikke at bekymrer mig. Den smagte fantastisk.
Vil dog sige at hvis man gerne vil have den lidt stærk så kan man godt putte chili i uden problemer.

Dagen efter prøvede jeg at give retten lidt kant med Chili Klaus Smoked Ghost Chili i stødt pulver, vindstyrke 10.  Det blev til en tsk spids og det gav retten en fantastisk smag.

Det nemmeste er at man starter med at have alle tingene klar og snittet inden man går i gang ellers kan der godt gå lidt tid inden maden er færdig. Plus husk at sætte risene over når du starter for så er alt klart til samme tid.

Ingredienser (4 personer):

4 kyllingefileter
1-2 rapsolie (her brugte jeg olivenolie)
2 løg (her brugte jeg rødløg)
2 røde peberfrugter (terninger)
2 spsk ingefær (fintrevet) (jeg brugte groftrevet)
2 fed hvidløg finthakket  (her brugte jeg 1 bdt forårsløg finthakket)
3 tsk karry
1 dåse kokosmælk
1 dl vand
150 sukkerærter (halve)
salt
saft af 1/2 citron

Tilbehør:
Kogte ris (her brugte jeg fuldkornsris)
Grovflute

Fremgangsmåde:

Skær kyllingen ud i stykker på ca. 2 x 2 cm og brun dem i en dyb pande med olie.

Tilsæt løg, peberfrugter og steg dem med i et par minutter.

Steg ingefær, forårsløg og karry med et øjeblik.

Tilsæt kokosmælk og vand. Giv retten et forsinket opkog, skru lidt ned og lad det simre i 5 minutter. Tilsæt sukkerærter, kog igennem og smagt til med salt og citronsaft.

Server med kogte ris og flute.











Enjoy

Medic out.

Ingen kommentarer: