tirsdag den 28. april 2015

Danmark Læser oplevelse den 23 april


I torsdags havde jeg meldt mig som boguddeler af 25 danske skønlitterære bøger som jeg fik i en kasse hos boghandleren. Afsenderen var Kulturstyrelsen og vores Kulturminister Marianne Jelved. Min opgave var at dele bøger ud til vildt fremmede i min by for at fremme det at læse og fordybe sig.

Jeg gjorde sådanne at jeg tog en formiddagstur og en eftermiddagstur for så var jeg sikker på at jeg fik mødt mange nye ukendte mennesker her i byen. Det var en god plan og jeg er glad for jeg holdt ved den.

Mødte en masse søde og flinke mennesker som havde hørt om Danmark Læser dagen via radioen og de var ret glade for at modtage en gratis bog. Der var dog en enkelt som slet ikke ville have nogen med begrundelsen at han ikke havde nogen steder at gøre af den.

Men alle var glade og smilende og det gjorde det til en rigtig god dag for mig og for litteraturen. Hørte sidst på dagen at der på Bornholm var blevet delt 500 bøger ud rundt omkring på øen og det er rigtig flot i mine øjne.










Alle disse her modtagere af bøger har sagt ja til at blive fotograferet og jeg har også fået lov til at sætte deres billede på min blog.

Det var nogle af de mennesker jeg mødte på min vej om eftermiddagen. Prøvede at få fordelt bøgerne så godt som muligt og det lykkedes faktisk meget godt. For en bogelsker som mig er det fantastisk at møde så mange smilende mennesker der ikke har noget i mod en sludder om bøger.

Hvis dagen kommer tilbage til næste år så har jeg allerede meldt mig det er helt sikkert. For det var en succes at gøre andre glade med en gratis bog som de nu kan snakke med hinanden om ude i de forskellige stuer på Bornholm.

Var du boguddeler på Danmark Læser?
Hvor delte du ud henne?
Hvad var din oplevelse af at dele gratis bøger ud til fremmede?

Medic out.

2 kommentarer:

Sabrina sagde ...

Øj hvor fedt at du fik delt en masse bøger ud :)

jeg havde ikke meldt mig af to grunde. Den ene, jeg vidste ikke hvordan jeg skulle transporterer bøgerne. Den anden at jeg er alt for genert - bare tanken om det gør mig helt panisk!

Unknown sagde ...

Det var da både et spændende koncept. Og de må have været sjovt at opleve også, hvordan folk har reageret på at få en fri bog fra en fremmed. Fedt :)

// Janni aka Gulde <>< Gulde.dk