tirsdag den 17. marts 2015

Kig forbi tårnet på Christiansborg


"På toppen af Christiansborg var der i næsten 100 år et hemmeligt pulterkammer, hvor gipsfigurer samlede støv, og hvor kun Folketingets betjente kom op, når flagene skulle hejses."

Det fortæller den lille folder om Tårnet som jeg tog da vi stod og ventede på Kongeelevatoren for at komme op i 44 meters højde for at se en spektakulær udsigt over København. Det er en lille gratis perle som man kan opleve i hjertet af hovedstaden. Selve tårnet er 106 m i alt.

Efter endt restaurering af kobberbelægningen på Tårnet fra 2006-2009 blev det åbnet for offentligheden den 11. juni 2014. Tårnet tilhører Folketinget og de har taget initiativ til at åbne det til glæde for alle, der bor i eller besøger København.

Godt nok er der security for at komme ind og op i tårnet, men det er det hele værd. Den dag vi besøgte Tårnet var det solskin og vi kunne se helt til Sverige og Øresundsbroen. Min faster udpegede endda hvordan hvor hun boede, det var lidt vildt.

Der er også en restaurant oppe i Tårnet, men den er så dyr at man skal have sparet penge op i god tid før man (som en fattig kirkerotte som jeg er) har lyst til at besøge den. Udenfor indgangen var der hængt et billede op hvor man ser rummet fra oven.

© www.ft.dk/
Inden man kommer ud på selve altanen for at kigge på udsigten så ser man de gipsfigurer der står i pulterkammeret. Der er store og små i mange forskellige udformninger. Der er også en model af Christiansborg og jeg tror det er den med hvidt tag som jeg har taget billede af. Den er gammel og ser en smule skrøbelig ud.






Christiansborg Ridebane set fra tårnet. Google har lavet det som panorama for mig :-)



Und dig denne her oplevelse og se København fra oven og nyd udsigten, specielt når det er solskin. Den er fantastisk.

Medic out.

Ingen kommentarer: