tirsdag den 17. marts 2015

Boller i Karry


I går bestemte jeg mig fra morgensstunden at jeg ville lave hjemmelavet boller i karry til aftensmad. Har den perfekte opskrift i min mega gamle God Mad - let at lave som jeg har brugt i alle de år jeg selv har lavet retten.

Jeg har to udgaver af God Mad - let at lave, den ene er mega gammel og var en jeg tog med da jeg flyttede hjemmefra så den er godt brugt og slidt. Den anden udgave er fra år 2000 og den har jeg ikke rigtig brugt da jeg manglede en speciel opskrift i den. Men i går så fik den lov til at være mit holdepunkt i madlavningen.

Nu er jeg jo så heldig at ham den dejlige har en ynglingsret og det er sørme boller i karry og jeg var en smule spændt på hvad han ville synes om min udgave. Men jeg havde ikke behøvet at bekymrer mig for han var mega vild med retten.

Uanset hvornår jeg laver denne her skønne ret så bliver kødbollerne altid meget store, men det hører sig lige som til når det hele nu er hjemmelavet. Plus jeg puttede en lille smule karry i dejen da jeg synes den smagte lidt af mel og ikke ville have ødelagt smagsoplevelsen.

Ingredienser til kogte kødboller:

500 g hakket kalve- og svinekød
2 1/2 dl mælk
1 dl mel
1 æg
1 1/2 tsk salt (smag selv til, til du synes den perfekte smag er der)(Jeg bruger groft salt)
Friskkværnet peber
1-2 spsk finrevet løg (her rev jeg det groft og brugte et rødløg)
Lidt karry, 1 tsk.

Grøntsagsboullion til kogning, gerne 1 liter.

Fremgangsmåde:

Læg alle ingredienserne i en skål og rør dem sammen med en håndmixer i ca. 3 minutter. Når du er færdig så skal dejen være lind i konsistensen.

Lad dejen hvile i 30 minutter i køleskabet. Rør farsen igennem. Hvis den er for fast så tilsættes væske.

Kogning: Sæt en gryde med stor overflade over med vand og boullion. Rør farsen igennem. Dyp en teske/ spiseske i det kogende vand og form bollen med ske og hånd. Læg den i det kogende vand.

Man kan kun koge et lag af gangen. Dæmp varmen og kog bollerne til de føles stive. Ca. 8-10 minutter.

Tag bollerne op med en hulske og læg dem til afdrypning i en sigte eller et dørslag. Kog resten af bollerne. Si kogevandet/afskum kogevandet og gem det til karrysovsen.






Ingredienser til karrysovs (til 4 personer):

1 løg (her brugte jeg et rødløg)
1 madæble (150 gram) (her brugte jeg et Pink Lady æble)
15 g smør (her brugte jeg usaltet Lurpak)
1-3 tsk karry (her brugte jeg 2 tsk karry)
2 spsk mel
4 dl kogevand fra kødbollerne

Tilbehør: Ris eller kartofler



Fremgangsmåde:

Hak løget fint, skræl og riv æblet fint (her valgte jeg at rive æblet groft med skræl). Damp løget klart i smør, uden at det tager farve.

Drys karry og æble i og lad det svitse lidt. Drys melet over og rør det, til det er helt opsuget.

Hæld kogevand fra kødbollerne i lidt af gangen under konstant piskning. Lad sovsen småkoge i 5 min. Smag den til. Varm bollerne i sovsen.






Som sagt så var det en mega succes og det er en jeg gerne gentager når lysten kommer over mig.

Bogen der blev brugt ser således ud:


Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: