fredag den 20. marts 2015

Historiske Dage 2015 lørdag d. 14. marts


Min gode historie-nørd ven Mikkel havde overtalt mig til at tage en tur til København og besøge Øksnehallen sammen med ham til et ny messe der som overskriften antyder hedder Historiske Dage 2015. Det er en messe for alle store som små, unge og gamle, historien-interesserede, historie-nørder eller bare nysgerrige mennesker generelt.

Den varede hele weekenden, men søndag er altid rejsedag for mig så jeg nøjes med at tage med om lørdagen. I den forbindelse valgte min bedste veninde Linda at joine os og vi havde en super fantastisk hyggelig dag. Vi gik faktisk først da lyset begyndte at blive slukket kl. 1800 hehe.

Det er skønt at der endelige er kommet en messe for historie-interesserede og at de har museer, forlag. kendte mennesker der holder foredrag eller samtaler med en interviewer og meget andet med historie at gøre under et tag. Der blev klappet i mine små hænder af bar glæde. Der var udklædte rollespillere med og stemningen var dejlig afslappet.


Moesgaard Museum tiltrak min opmærksomhed da de havde et langt banner med terrakottakrigerne fra Kina hængende. Det viser sig at de har fået lov til at få 10 krigere til udstilling fra den 1. april 2015 til den 30. september 2015. Lige på stedet bestemte Linda og mig os for at vi måtte da lave en weekend udflugt til Jylland.

Det er ikke hver dag man kan få lov til at se terrakottakrigerne i virkeligheden og hvem siger at man nogen sinde vil komme til Kina og se hele udstillingen. Det er et absolut must see for en historie nørd.


Vi fik en god snak med folkene der stod i CulTours.dk standen. De arrangerer fly-/ busrejser til historiske steder overalt i verden. Det jeg kender dem mest for er deres militærhistoriske rejser med ekspertrejseledere til blandt andet Normandiet.


På alle standende var alle glade og villige til at snakke om alt hvad der havde med historie at gøre. Vi stod en i et stykke tid ved rigsarkivet da de gerne ville vise at man kunne lave online slægtsforskning i alle kirkebøger fra 1960 og fremad.


Vi skulle også prøve at opleve historie på en anden og spændende platform. Nemlig som 3-D. Her fik vi en skærm for øjnene og høretelefoner og så gjaldt det ellers om at finde 3 knapper og trykke på dem for at få information om Pantheon i Rom. Det foregik hos Serious Games Interactive.

En af de sjoveste oplevelser var da vi fandt udklædningstøj hos Danmark Bliver Til som delte stand med Vikingeskibsmuseet i Roskilde, Museum Vestsjælland, Sagnlandet Lejre, Vikingeborgen Trelleborg og Lejre bibliotekerne. Så kom legebørnene frem i os og vi havde en fest uden lige.

Vi fik prøvet brynjer, hjelme, sværd, buer og økser mm. Der blev grinet igennem og der kom en del for at se hvad der blev grinet så meget af plus vi fik hjælp af en dreng som havde helt styr på hvilken våben vi skulle prøve.









Det endte med at Lejre Bibliotekerne spurgte om de måtte interviewe mig til et projekt som skal køre i efteråret om historie. Nu er jeg ikke så meget for rullende kameraer, men da jeg fik af vide at jeg skulle have min udklæding på så stillede jeg op og prøvede at svare så godt jeg nu kunne på den flinke dames spørgsmål.

Vi fik også hørt den berømte historiker Antony Beevor fortælle om hans nye bog "Anden Verdenskrig" og det var rigtig spændende. Faktisk så spændende at jeg købte en signeret udgave på forlaget Lindhardt og Ringhof's stand.


Jeg fik helt lyst til at tage de bøger jeg har af ham ned fra hylden og læse dem en efter en efter denne her samtale. Så spændende var det han fortalte om. Hans research i diverse arkiver og hvordan han egentlig var færdig med at skrive om 2. Verdenskrig, men så alligevelle er i gang med at skrive endnu en bog om Ardenner slaget da det fortjener at blive fortalt.



Lige inden messen lukkede så fik Mikkel og mig en snak med en meget flink mand på Illustreret Videnskab Historie standen. Jeg har en gang i mellem købt bladet når jeg skulle have et eller andet læsestof når jeg skulle ud og rejse og det er rigtig godt sat sammen og researchen virker mere professionel end i andre blade jeg har læst.

Vi fik os en god snak med manden som viste sig at være en af dem som laver forsiden på bladet. Mikkel vidste mere om Historie end jeg gjorde, men vi kunne begge to lovprise det arbejde de lavede og rosen blev taget godt imod.



På et tidspunkt  pegede han på en bunke magasiner og sagde at jeg måtte tage hvad jeg havde lyst til, ganske gratis, og det siger man jo ikke nej tak til. Så jeg endte med 6 blade som kan se på billedet under denne her tekst. Oven i det fik jeg som tak for snakken og de rosende ord det seneste nye blad der ikke er udkommet endnu. Det er det med overskriften 9. April.


Der var så meget at se på og så mange spændende udstillere at det ikke kan fortælles i et indlæg. Men jeg er helt klart med på at tage til Historiske Dage i 2016 og blive inspireret til nye oplevelser. Det er virkelig et godt initiativ som er blevet taget og jeg vil anbefale alle at kigge forbi til næste år.

I år var der 7.000 besøgende på begge dage og det var langt flere end hvad holdet bag Historiske Dage havde forventet. Jeg synes det er rigtig flot at danskerne har taget messen til sig og viser at de er interesseret i historie.

I får lige de sidste billeder:










Medic out.

Ingen kommentarer: