fredag den 20. marts 2015

Forlag til Historiske Dage 2015

Der var en del forlag med på messen i weekenden og det er altid rart at se de nyeste bøger, i dette her tilfælde historiske nyheder og få en snak med forlagspersonalet. De er altid flinke og parat til en snak om deres bøger og give anbefalinger på hvad man skal læse næste gang man skal have fat i en bog.


Jeg kom til at snakke med nogle søde gutter fra Lindhardt og Ringhof efter jeg havde købt Antony Beevor's Anden Verdenskrig. Af dem fik jeg 3 spritnye historiske bøger med hjem til reolen og det blev jeg meget glad for.

De bøger jeg fik med hjem var:
Lars Martin Sørensen: Danske Film Under Nazismen, Thomas Harder: Kryssing og Peter Birkelund: Sabotør i Holger Danske. Meget spændende bøger som jeg glæder mig meget til at få læst.


Hos Politikens Forlag endte jeg med at købe en historisk roman af Anne Marie Vedsø Olesen til 50 kr. som Mikkel mente at jeg skulle læse. Den hedder Dronningens Dame og er bind 1, kunne også have købt Bastarden og fået Dronningens Dame gratis med hjem, men her måtte pengepungen vælge for mig og den sagde nej.



Mikkel sagde at jeg skulle holde ud og ikke opgive bogen undervejs da den vist godt kunne være svær at komme i gang med. Så det gør jeg og nu må vi så se hvad jeg synes om den.


Var også forbi Forlaget Gyldendal til en snak og fik kigget lidt på Fortidens Slagmarker af Jeanette Varberg. Den har fået rigtig meget ros og ligger nu på min ønskeliste over historiske bøger.

Fik fortalt de flinke piger at bogen Bornholm Besat var rigtig god og at bornholmerne ikke tænder lys i vinduet når andre i Danmark gør det for at fejre befrielsen, for øen blev først befriet et år efter resten af Danmark på grund af russisk besættelse. Det blev de lidt overrasket over.


Gads forlag lå lige ved siden af Gyldendal og her kiggede jeg lidt på Forbrydelsens Ansigt af Gitte Bergendoff Høstbro, Peter Wodskou Christensen og Poul Duedahl. Har allerede Hæren - 400 års Danmarkshistorie fra forlaget som jeg fik i julegave der skal læses.

© Informations Forlag

Var også forbi Informations Forlag til en lille hygge snak og for at se hvad Danmark Besat 2015 udgave kostede. Den er skrevet af Claus Bundgård Christensen, Joachim Lund, Niels Wium Olesen og Jakob Sørensen. Det er en bog jeg gerne har ville have i ret lang tid, men efter jeg købte Antony Beevor så måtte jeg stå og kigge lang efter den anden.

Har dog set at den kommer i Bog og Ide's fødselsdagskatalog på næste onsdag lige så billigt som på messen så der kommer denne perle af en murstensbog hjem til min bogvæg.

Der var et par forlag mere som jeg ikke lige fik hilst på, men det får jeg gjort til næste år. Alt i alt så var alle rigtig søde og som sagt parat til at fortæller om de bøger de havde med.

Og jeg skal nok huske at pakke rigeligt visitkort så jeg ikke løber tør midt i det hele. Det var det eneste minus fra min side. Husk altid at kontrollere beholdningen før du går ud af døren :-)

Medic out.

2 kommentarer:

Rikke'M sagde ...

Åh, jeg elsker det første billede! :'D Sune og Joel er så rare mennesker, og det var faktisk Sune, der gav mig min praktikplads for et halvt år siden. L&R-folkene er så søde, og jeg er glad for, at du havde en god oplevelse på standen :)

Faktisk har jeg hørt så meget godt om Historiske dage – det skulle have været en rigtig god messe for alle historieelskere.

'Dronningens dame' er faktisk en ganske fin bog, selvom den netop starter lidt tungt. Bogen er ikke noget *særligt*, men den er meget underholdende.

Medic sagde ...

Rikke du kan tro jeg havde en fantastisk dag på messen. Det håber jeg også mit første indlæg fortæller.

Det var så dejligt at der endelig kom en historisk messe i Danmark så man kan se og snakke om alle de fede tilbud som museer, forlag og andre interessegrupper ligger inde med :-)

Kan kun anbefale alle at tage med til Historiske Dage 2016 for det er en super fed oplevelse :-)

Sune og Joel er to guttermænd og jeg glæder mig til at få læst de tre bøger de gav mig med hjem til Bornholm.

Hehe det virker som om Mikkel og dig er ganske enige om "Dronningens dame" så det bliver jo dobbelt interessant hvad jeg så synes om den når jeg på et tidspunkt får læst den :-)