torsdag den 18. december 2014

Anmeldelse af Gadekatten Bob

Bagsiden fortæller:
Da James Bowen fandt en medtaget, rød gadekat, der lå sammenkrøben i en bygning, han for nylig var flyttet ind i, havde han ingen anelse om, hvor stor betydning den ville få for hans liv. James var tidligere heroinmisbruger og levede fra hånden til munden i Londons gader, og det sidste han, han havde brug for, var et kæledyr at have ansvar for.

Alligevel kunne James ikke lade være med at hjælpe den intelligente hankat, som han snart gav navnet Bob. I løbet af kort tid blev de to uadskillelige, og deres fælles oplevelser og op- og nedture kom til at ændre deres liv og langsomt læge sårene fra fortiden.

Gadekatten Bob er en rørende og livsbekræftende historie, som går lige i hjertet på enhver, der læser den.









Anmeldelse:
Jeg er vild med katte og har selv haft en del igennem mig liv. Nu har jeg kun Gandalf tilbage og han beriger mig liv hver dag med alt hvad han finder på. Derfor var det ganske naturligt at jeg skulle læse denne her bog, når nu jeg også har læst den med bibliotekskatten Dewey.

Gadekatten Bob er en overlevelses historie om 2 der møder hinanden når de har mest brug for det og danner et umage par for at redde hinanden fra at gå til grunde. De bliver ligesom far og søn og viger næsten ikke fra hinandens side.

Selv om James ikke mener at han har brug for ansvaret for en kat, da han er tidligere heroinmisbruger som nu er ved at prøve at få sit liv på rette kurs, så lader Bob ham vide at han ikke har tænkt sig at forlade ham uanset hvad der sker.

Jeg vil næsten kalde det et mirakel det som Bob han udfører. Det er utroligt at sådanne en rød hankat kan tage så mange mennesker med storm og at han kommer ind i James's liv er ikke nogen tilfældighed. De to er ment for hinanden.

Gang på gang så funderer James over hvor Bob i det hele taget er kommet fra. Man kan mærke at virkelig er noget som han egentlig gerne ville vide da det kunne forklarer en del om kattens opførsel og sære indfald.

Man følger dem lige fra Bob sidder sammenkrøbet i opgangen hvor James bor til de til sidst sælger avisen "The Big Issue" (lige som det danske "Hus Forbi") på gader og stræder i London. Her er man vidne til alle de gode, men også de dårlige ting de oplever som makkerpar hvad enten det er med James og hans guitar eller som sælgere af avisen.

Det er en fin og letlæst bog til alle der enten godt kan lide katte eller som godt kan lide at læse om dyr og deres ejere. Den skildre ganske godt kampen som James er oppe imod både mod sit heroinmisbrug, men også hvad han gør for at slippe den helt og det med Bobs hjælp.

Bogen er udgivet på Exlibris Media og forfatteren er James Bowen. Den kan købes i landets boghandlere til 199,95 kr. 4/5 stjerner. Fra bogvæggen.

1 kommentar:

Mette / Bøgernes Univers sagde ...

Min mor fandt den her bog, da vi var i London sidste år, og hun læste den, og fik derefter mig til det, og jeg faldt fuldstændig for historien og følger nu de to på facebook :) Det er sådan en speciel historie, en meget rørende fortælling!