fredag den 31. oktober 2014

Jussi Adler-Olsen besøgte Rønne


Mandag den 27. oktober troppede jeg op i Bog og Idé  i Rønne med hele min rygsæk fyldt med Jussi Adler-Olsen's Afdeling Q bøger for at se om jeg kunne være heldig at han ville signere dem alle sammen efter hans længe ventet samtale med Gitte Rønne Lykkegaard.

Sikken dog en aften vi alle fik. Jussi er virkelig fantastisk og så har han humor. Jeg er et meget positivt og glad menneske der godt kan lide at grine og det gjorde jeg så næsten også i den halvanden time som samtalen varede.

Der blev fortalt om de gennemgående 4 hovedpersoner i Afdeling Q. Carl Mørck, Rose, Assad og den ny tilkommende Gordon. Hvor stærkt man kan køre på Bornholm (her blev der først spurgt om der var nogle politibetjente tilstede), hvordan der blev researched  til den nye bog "Den Grænseløse" og hvor hjælpsomme bornholmerne havde været.


Zentropa og filmene blev vendt og så fortalte Jussi om planlægningen af en amerikansk tv-serie om Afdeling Q som der skal laves. Det blev givet tips til dem som planlægger at blive forfatter, hvordan han selv skriver på WordPerfect 5.1. og hvor godt det ser ud at det faktisk ser så grimt ud plus han roste en som jeg ikke lige kan huske hvad hedder for at lave alle de cloner af programmet og computeren til ham når maskinen brød sammen.


Vi fik af vide der var en grund til der var en bindestreg i hans efternavn, det var fordi han gerne ville stå øverst på hylden under A, så han var den man så først når man stod ved krimihylden. Ikke særlig sjovt for en i hans familien som ikke kunne nå hans bøger.

Da vi nåede til signeringen så skyndte jeg mig at komme næsten forrest i køen og spurgte om han ville signere alle mine bøger som jeg havde taget med hjemmefra. Jussi mente at det måtte havde været et tungt slæberi, men det synes jeg nu ikke. Det var det værd.

Han var rigtig sød og sagde at det ville han da gerne, hvis vi tog det lidt i etaper så de andre kunne få signeret deres bøger indimellem. Her oplevede Jussi så at os fans var lidt mere anderledes her på Bornholm end på Sjælland. For vi stillede os alle sammen i en stor bunke rundt om ham for at få ham til at skrive i vores bøger.

Det gør man ikke på Sjælland. Der stiller man sig pænt i en lang kø og venter på det bliver ens tur. Her i Rønne var det den der først kom til møllen der først fik malet og det morede ham en hel del. Han fortalte om en oplevelse i Tyskland med 1400 fans hvor signeringen vist havde taget 4 timer.

Jeg havde en fantastisk aften og det havde de resterende 129 fans også for Jussi er virkelig helt nede på jorden og sig selv. Hvis ikke Gitte Rønne Lykkegaard havde fanget ham ind de utallige gange han var ved at bevæge sig ud af en anden vej end den spørgsmålet havde lydt på så ville arrangementet havde taget meget længere end det gjorde. Og det ville heller ikke havde gjort noget for vi var alle sammen fanget af måden han fortalte om alt mellem himmel og jord.


Så alt i alt er jeg en rigtig glad Jussi-fan der har fået mit største ønske opfyldt. At møde manden som jeg mener er krimiforfatter-gud og som jeg har kastet mig i støvet for. Plus jeg fik signeret alle mine bøger og har nu et varigt minde om en fantastisk aften i Rønne.

Medic out.

Ingen kommentarer: