søndag den 28. september 2014

Taler du bøger med fremmede mennesker??

Ja jeg gør.

Dette her indlæg er inspireret af søde Eey, der på sin blog den 25. september spurgte om det selv samme. Jeg tænkte at jeg ville følge op på det og sende forespørgslen ud til dem der læser min blog.

En gang i mellem så kan jeg godt finde på at blande mig når der er nogen som står med en bog i hånden i en boghandel eller et andet sted og ikke rigtig kan bestemme sig for om det er en de skal købe. Man kan næsten se det på personen hvis de har brug for et lille opmuntring.

Det gælder specielt mine ynglingsforfattere eller bare gode bøger som jeg lige har læst og som jeg synes fortjener at blive købt og læst af en ny læser. Det kan også være bøger som ikke har fået særlig meget opmærksomhed og som fortjener en god anbefaling.

Hvis nogen spørger mig om min ærlige mening med en bog som jeg absolut ikke kunne lide så plejer jeg på den bedst mulige måde at være ærlig, men ikke så ærlig at de bliver farvet af min mening. De skal jo selv bedømme om den forfatter som de nu har taget i hånden er noget for dem selv.

Det er ikke altid at ens indblanding bliver taget vel imod, men jeg synes ikke jeg har oplevet nogen negative oplevelser med at prikke folk på skulderen og fortælle at den bog har jeg lige læst og den var sån og sån uden at afsløre for meget af handlingen.

Hvis ikke folk vil snakke bøger med mig så plejer de at sige det på en pæn måde. Men hvis nu alle vi bogelskende mennesker tog os en snak når vi mødtes i boghandlen, på biblioteket eller et andet sted så tror jeg at vores horisont ville blive udvidet meget mere end den gør bare ved at selv tulle rundt og prøve at finde en god bog selv.

Jeg har en tendens til at betragte andre boglæsende når de sidder i bussen, på toget eller på færgen for at se hvad de læser. Det er lidt sjovt at se hvor stor en spredning af litterature der bliver læst. Nogen gange så kan jeg ikke dy mig for at spørge hvad personen synes om den bog de har gang i, hvis det er noget som jeg kunne finde interessant.

Det gav i sin tid mange interessante samtaler i toget når jeg skulle på arbejde i Roskilde. For de mennesker jeg mødte ville som regel gerne snakke bøger når de blev varmet op. Det er noget af det jeg synes der er super fedt når mennesker der er glade for at læse kan dele erfaringer med hinanden selv om man ikke kender hinanden.

Hvis du møder mig med en bog i hånden, stående i en butik eller siddende på bussen, færgen eller toget (på Sjælland) så skal du være velkommen til at tage en snak med mig. Jeg vil meget gerne snakke bøger i alle afskygninger. Det er så hyggeligt og jeg elsker at få udvidet min horisont på bogfronten.

Lad være med at være genert og prik den næste person på skulderen du ser med en bog du har læst og har en mening om og få en bogsnak. Det kunne jo være at snakken kunne udvikle sig til et venskab med en masse læseoplevelser.

Medic out.

1 kommentar:

Katja (@eeyorenyk) sagde ...

Fedt at du tager bolden op, og med videre i blogsystemet. :) Hvem ved, måske vi kan få gang i en hel bølge af folk der begynder at tale om bøger. :P