mandag den 21. juli 2014

Anmeldelse af Odins Labyrint

Bagsiden fortæller:
Odins labyrint er en spændingsroman om den unge studerende Mathias, der under et ophold i London hvirvles ind i en livsfarlig og gådefuld historie om tråde helt tilbage til den nordiske mytologis oprindelse. Fra gamle dokumenter får han kendskab til en spektakulær viden - en af verdens største og bedste bevarede hemmeligheder om kristendommens fundament - der gennem tiden er blevet holdt skjult af dunkle katolske broderskaber med mord på samvittigheden. Spørgsmålet er, om Mathias nu er i fare.















Anmeldelse:
Det kan godt være jeg ikke havde hjertet med i læsningen af denne her bog. Men da jeg var færdig så sad jeg og tænkte "Hvorfor var alle så vilde med den da den udkom?" Den har stået på min hylde siden bogmessen jeg købte den på bogmessen i 2012 og blinket til mig.

Vi følger den unge Mathias som er en ung studerende med speciale i runologi og filologi. Han bliver kontaktet af en ældre mand fra London der hedder Lucian Whitmore. Han vil have ham til at komme til London for at arbejde på noget viden som "Ikke bare rækker meget langt bagude i tiden, men også kan ændre verdenssynet for en stor del af den vestlige befolkning og rokke ved fundamentet for hele den vestlige verden".

Runologi er videnskaben om runer, en bogstavskrift, og runeindskrifter. Filologi er flere videnskabsgrene, som beskæftiger sig med studiet af en kulturs sprog og litteratur. Dette er hvad jeg kan finde at korte lette forklaringer på nettet.

Mathias tager til London og begynder arbejdet på denne her springfarlige viden som Whitmore giver ham i bidder via en fortælling om en dansk mand og en engelsk kvinde plus han får udleveret en kasse som han skal sortere og læse sig igennem for at skrive den afhandling som Whitmore forventer han kan skrue sammen.

Han finder snart ud af at alt ikke er som det er givet ud for at være og at han mor har kendt Whitmore og hans tvillingebrødre som blev sendt til Danmark da de blev født fordi de to var vandskabte og ikke svarede til faderens forventninger om levedygtige børn.

Nå men Mathias gør hvad han kan for at skrive sin afhandling og kommer ud for at blive jagtet og slået ned af en uidentificeret person som ønsker at gøre ham ondt. Han finder hemmelige ting i Whitmore's hjem deriblandt knogler under et gammelt udgået træ.

Dette her var ikke lige den bog som jeg havde forventet. Måske havde jeg ikke sat mig nok ind i hvad den omhandlede, men nogen gange så stoler man på de anmeldelser som man hører rundt omkring. Det var ikke decideret spild af min tid, men tæt på.

Måske var det måden det var skrevet på der ligesom gjorde udslaget. Den var ikke flydende og det irriterede mig en hel del i gennem hele bogen.

Bogen er skrevet af Mads Peder Nordbo og udgivet på forlaget Lindhardt og Ringhof. Den kan købes hos landets boghandlere i paperback til 149,95 kr. 1/5 stjerner.

Ingen kommentarer: