søndag den 22. juni 2014

Anmeldelse af Dystopia

Bagsiden fortæller:
"Der er flere verdener end der er stjerner.
De kan være styret af Lyset eller Mørket.
Deres beboere kan være dybsindige tænkere eller primitive dræbere.
To riger kan ligger på hver sin side af Evigheden, og alligevel have grænser som skærer hinanden, uden at disse nogen sinde mødes.
Men hvis skæbnen vil, så ophører barriererne i tid og rum.
Og grænserne flyder sammen og åbner porte..."

DALIXAMS BOG










Anmeldelse:
Jeg har i mange år haft denne bog liggende uden rigtig at få taget mig sammen til at få den læst. Det var en gammel kollega i det nu sagnomspundne B&O Bøger der lokkede mig til at købe bogen. Hun ville ikke have at jeg skulle købe Dan Brown, nej så hellere købe Dennis Jürgensen: Dystopia. Sådan blev det.

Nu takket været den Bogchallenge 2014 som jeg er med i, så har jeg fået den læst og må sige at jeg er overrasket for det var ikke hvad jeg havde forventet. Kunne godt været gået på nettet og læst en masse anmeldelser for at forberede mig, men det var ikke fair overfor bogen.

Vi starter i Frir hos Den Sorte Mester og i Lumber hos Den Blå Mester og deres to børn Cirena og Karano. Disse to mestre er arvefjender og styret af mørket i deres hjerter. Det onde har fået tag i dem og de vil helst have lov til at udslette den anden hvis de kan få lov.

Men dværgen Dalixam kommer i mellem de to mestre og viser de unge mennesker hvad det vil sige at være den udvalgte til hvert sit rige fyldt med had og ondskab og sender dem til en parallel  verden med andre væsner hvis verden også er ved at blive overtaget af Mørket.

Cirena og Karano er mennesker og de møder Eudaimonerne som ikke ligner noget de nogensinde har set før. De bliver sat sammen for at bekæmpe det Mørke som er begyndt at trives i Dystopia med hjælp fra Dalixams bog. Erk, Naugl, Sgist og Kukan som bliver udnævnt til Bogholder finder de to unge mennesker og sammen begynder deres rejse. Der skal meget til før de to unge mennesker begynder at holde op med at hade hinanden og ser hinanden som de virkelig er. Allierede mod en overmagt som truer med at ødelægge det de holder af.

Trængslerne er mange og store for alle i denne her besynderlige delegation som ender med at blive venner på trods af deres forskelligheder. De finder ud af hvad de indeholder af mod og kampgejst for at få besejret Mørket. Eudaimonerne bliver gjort klogere på hvad deres verden indeholder og at den faktisk er større end de nogen sinde havde forventet.

Jeg er vild med den måde hvorpå Dennis Jürgensen har opbygget historien. Man kommer til at holde af alle der er med i bogen og er lige ved at fælle en tårer når noget ikke går som det skal. De får lov til at møde deres dæmoner og bekæmpe dem. Der er ikke altid harmoni i gruppen, men det kan man jo heller ikke forvente.

Fantasien sætter ingen grænser for hvad vores gruppe skal igennem af farlige opgaver for at få Mørket til at forsvinde. Detaljerne er utrolige og man sidder og kan se dem for sit indre blik som billeder på et tv der viser en god film.

Bogen er fyldt med underlige navne som man godt kan undre sig over hvordan forfatteren har fundet på. Men det gør ikke noget for det bidrager ligesom til selve stemningen i bogen. At dette her ikke er for sjov. At vi har to verdener som skal reddes på den ene eller anden måde uanset hvordan.

Alt i alt en rigtig god læseoplevelse og jeg kan varmt anbefale bogen til alle uanset køn og alder.

Bogen er skrevet af Dennis Jürgensen og udgivet på Forlaget Tellerup. Den kan købes hos landets boghandlere til 199,95 kr. 4/5 stjerner.

Ingen kommentarer: