onsdag den 21. maj 2014

Colcannon


På irsk hedder det Colcannon og på dansk kålstuvning. Jeg fandt opskriften for længe siden i mit lille hæfte fra Könemann der hedder: Det Irske Køkken af Anne Wilson og har brugt den flittigt siden. Den smager super godt til frikadeller og så er det lidt nyt end bare lige en omgang kartofler og sovs til dellerne.

Da jeg forleden dag skulle lave mad så bestemte jeg mig for at ham den dejlige skulle prøve at smage denne skønne ret. Han blev helt vild med den og næste gang har vi besluttet at prøve at minimere smørmængden så den bliver lidt sundere.

Ingredienser til 4 personer:

4 mellemstore kartofler, skrællede
300 g (1 l) strimlet kål (her bruger jeg altid spidskål)
60 g smør
1 1/4 dl hakkede forårsløg (her bruger jeg 5-6 forårsløg)
1 1/2 dl varm mælk
Stødt peber
1 spsk hakket persille til pynt (det undlader jeg som regel)

Fremgangsmåde:

Skær kartoflerne i kvarte og kog dem i 15 minutter eller indtil de er møre. Hæld vandet fra og mos kartoflerne med en gaffel indtil de er tørre og melede.

Kog kålen i 10 minutter, hæld den op i et dørslag og lad den dryppe godt af.

Smelt smøret i en stor gryde, kom kålen i, rør forårsløg i og lad blandingen svitses i 1 minut. Bland kålblandingen med de mosede kartofler. Tilsæt varm mælk indtil blandingen har en flødeagtig konsistens.

Tilsæt peber og server retten pyntet med hakket persille.



Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: