torsdag den 10. april 2014

Tanker

Skanserne og kyststien ved Nexø

Da jeg bekendgjorde at jeg skulle flytte til Bornholm sidste år så var der rigtig mange der var super glade på mine vegne. Der var også nogle der stillede spørgsmål ved om jeg ikke ville få ø-kuller som de kaldte det og meget snart flytte tilbage til Sjælland. Men nu fire en halv måned efter jeg landede med mine ejendele så kan jeg sige at det er det bedste skift jeg nogensinde har gjort.

I alle de år jeg boede på Sjælland der tror jeg ikke jeg fik så meget luft, motion og har været så meget ude i naturen som jeg har de sidste par måneder her på Bornholm. Det er bare om at tage et skridt uden for døren og så er du der. I den friske luft. Du kan se havet som er et imponerende skue lige meget hvornår du kigger på det.

Solopgang over Østersøen

Jeg tror aldrig jeg har oplevet solopgange-/ og nedgange på Sjælland som jeg har her i min lille by som er blevet mit hjemsted. Føler en hel anden hengivenhed end jeg havde regnet med for naturen og havet. For begge dele overrasker mig hver dag. Er kommet tilbage til det jeg var da jeg var yngre og elskede at gå rundt i skoven og nyde stilheden. Det er super meditativt og godt for sjælen.

Nu ved jeg godt at Bornholm er en sæson ø, men det gør ikke noget for så har vi bornholmere øen for os selv i lavsæsonen og den har stadig meget at byde på selv om næsten alt er lukket ned. Det gælder bare om at finde de interessante ting ved at følge med i lokalavisen Rytterknægten og på nettet. Eller køre en tur og opleve øen som den er.

Hvis man nu hungre efter lige at komme væk fra øen så er der ikke så langt til København, hvis man tager over Sverige/Ystad med Færgen og Grey Hound busserne. Det tager ca. 3 timer så står du i vores hovedstad parat til at gøre byen usikker. Hvis man har en god bog eller andet beskæftigelse med så går turen faktisk rigtig hurtig.

Du kan også flyve til Kastrup Lufthavn fra Rønne. Det tager ca. 25 minutter med Bornholmerflyet, hvis du ikke gider den lange transporttid over Sverige.

Rønne set fra Færgen Leonora Christine

Nu sidder jeg så her og er utrolig glad for at jeg er flyttet. Kan med sikkerhed sige at jeg slet slet ikke savner Sjælland og når jeg er ovre så savner jeg Bornholm. Der er ikke så massiv trafik, ingen tog og slet ikke så tung luft her på øen. Her er mere stille og fredeligt end hvor jeg kommer fra. Det er skønt.

Gandalf har også taget øen til sig. Han bliver næsten hver anden dag lukket ud i gården og tuller lidt rundt for derefter at gemme sig på sit ynglingssted: i hjørnet under halvtaget hvor bordet står. Det er en enorm lettelse at han gerne vil ud og snuse til vejret og for det meste selv gør opmærksom på det. Det betyder at min indekat er blevet lidt mere udekat end jeg havde regnet med. Han er stadig en smule nervøs over for nye lyde og når vejret teer sig. Men han klarer det så flot at hans mor er rigtig stolt af ham.

Tit tit her er jeg...

Det eneste jeg mangler for at gøre dette her til en stor lykkelig historie er at jeg finder mig et job. For de hænger ikke på træerne herovre. Men jeg er fortrøstningsfuld og er sikker på at jeg nok på et tidspunkt kommer i arbejde. Er dog ved at være så træt af at gå hjemme at jeg næsten vil tage hvad som helst for at komme ud på arbejdsmarkedet.

Lige nu skal jeg søge job med løntilskud i 13 uger da jeg er nået den periode i min ledighed at jeg faktisk er ude af dagpengesystemet og er kommet på den nye midlertidig arbejdsmarkedsydelse. Det betyder færre penge til fornøjelser og skærpede krav til mig som jobsøger. Har dog jobcenteret i Rønne til at hjælpe mig og det er jeg glad for.

Kamelhovederne og Løvehovedet ved Hammershus

Nu må jeg jo ikke glemme at det var kærligheden der bragte mig herover og jeg er stadig super forelsket og mega glad for ham den dejlige som jeg nu bor sammen med. Han er mit pejlemærke når jeg er ked af det og lige har brug for et kram og et smil. Plus han får mig til at grine bare ved at kigge på mig. Han er min fantastiske kæreste og jeg elsker ham så uendeligt meget.

Så alt i alt så går det faktisk skide godt her på Bornholm når man ikke lige tæller med at jeg ikke har et job. Men udover det så har jeg intet at klage over og gør det heller ikke. Prøver at få læst mig igennem mine bogbunker selv om det nogen gange synes som en uoverkommelig opgave. Det er lige indtil jeg kommer i gang og suser der ud af. Men det er en hel anden historie.

(Alle billeder i dette indlæg er mine egne)

Medic out.

2 kommentarer:

Kathrine sagde ...

Hvor lyder det bare dejligt. Og ja, det er jo ikke ret langt væk når det kun tager 3 timer at komme til KBH. Fra Aalborg tager det jo mellem 4 og 5 timer med tog, så på den måde er Bornholm jo tættere på :)

Krydser fingre for at det lykkes at finde et job også. Jeg har lige været tilsådan noget dimentend-halløj hvor der blev snakket meget varmt og muligheden for at komme i løntilskud.

Medic sagde ...

Ja Kathrine det er ikke særlig langt væk fra resten af Danmark selv om der er mange der synes det.

Jeg krydser også fingre for at jeg snart finder et job, det ville være så skønt at komme ud og lave noget igen og bidrage til samfundet :-)