tirsdag den 15. april 2014

Nakkekoteletter bagt i ovn



Fredag d. 11. april lavede jeg en super god og dejlig ret til aftensmad. Har jo lovet mig selv og ham den dejlige at jeg vil prøve at lave noget nyt 1-2 gange om ugen fra nogle af de mange kogebøger som jeg har stående. Fandt bogen: Helt Enkelt - Mad Med 5 Ingredienser  frem og bladret lidt i den.


Faldt over retten der hedder: Nakkekoteletter bagt i ovn med halloumi, oliven, tomat og timian. Da jeg ikke bryder mig særligt meget om oliven så valgte jeg at lave retten ude dem og den smagte super fantastisk. Faktisk så godt at det hele blev spist op og der ikke blev levnet noget som helst.

Ingredienser til 4 personer:

4 nakkekoteletter (ca. 500 g)
600 g tomater (her brugte jeg blommetomater og lidt cocktailtomater som jeg havde en rest af)
100 g halloumi-ost (her prøvede jeg at bruge Taverna Grill ost, den smelter ikke. På sjus)
6 kviste timian (her brugte jeg frisk timian og det var et godt valg)
3 spsk olivenolie (kan også bruge vindruekerneolie)
1 skævt flydende stegemagarine
4 dl ris (her brugte jeg grov basmati ris blanding fra Netto med lyse og grove ris)
Salt
Friskkværnet peber

Fremgangsmåde:

Start med at sætte risene over og kog dem ifølge anvisningen på pakken.

Tænd ovnen på 200 grader. Krydr koteletterne med salt og peber og brun dem på en varm pande i 1 spsk olie og et skvæt flydende stegemagarine. Kom dem herefter op i et smurt ildfast fad.

Skær tomaterne  i halve, skær osten i mindre stykker, hiv timian stængler fra hinanden og læg det hele over kødet sammen med 2 spsk olie.

Bag retten i den varme ovn i 25 minutter.

Server i det ildfaste fad med risene til.


Jeg fandt ud af at den der Taverna: Grill ost (halloumi) som jeg brugte ikke smelter, men den bliver mørkebrun og fast uden på og dejlig blød indeni. Smagen er skøn og krydderet og passer super godt til retten. Det var et forsøg og det er ikke sidste gang jeg prøver den ost. Andre af den slags oste smelter efter hvad jeg har kunne finde ud af.


Da vi ret godt kan lide rødvin så drak vi det til retten sammen med vand og cola (til ham den dejlige). Det var en af vores ynglingsvinde der hedder: Verosso og er fra Italien.


Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: