tirsdag den 15. april 2014

Overraskelsesbesøg fra Lolland

Mine forældre foran Hammershus

Lørdag d. 12. april ringede min far og spurgte om jeg/vi gav kaffe og kage på hans fødselsdag?? "For vi lander i Rønne kl. 0950" Et hurtigt kig på uret afslørede at det var der jo kun 20 minutter til. Vi hentede mine skønne forældre i Rønne ved færgen og kørte dem derefter rundt på øen som var badet i solskin og viste sig fra sin smukkeste side.

Det blev en skøn weekend med sightseeing og god mad. Mine forældre har aldrig været på Bornholm og nu mente min far altså det var på tide at de kom afsted og besøgte mig og ham den dejlige. De ville gerne se hvor jeg boede og hvordan øen så ud.

Opalsøen

De fik set lidt af hvert. Lige fra klipper, rundkirker til små søde havne. Vi spiste frokost på Nordbornholms Røgeri i Allinge med en fantastisk fiskebuffet og endte med at drikke varm kakao hos Bech Chokolade i Gudhjem. Begge dele åbnede for sæsonen lige netop den lørdag hvor mine forældre havde bestemt sig for at besøge os. Det var en succes ud over alle grænser. 



Her er hvad vi så lørdag:

Hammershus, Opalsøen, Hammersøen, Hammerhavn, Allinge-Sandvig, Nordbornholms Røgeri, Bech Chokolade, Gudhjem havn, Østerlars Rundkrirke, Østermarie kirke- og kirkeruin, plus alle de byer vi kørte igennem ude ved kysten.

Østerlars Rundkirke

Da vi kom hjem var mine forældre godt trætte og fyldt med nye indtryk, så vi hyggede foran fjernesynet til kl. 2200 hvor vi bestemte at det var sengetid for dem. De havde trods alt været oppe siden kl. 0400 lørdag morgen for at kommer så tidligt til Bornholm som muligt.

Søndag var hjemrejse dag, men vi kunne sagtens nå at se noget af alt det som vi ikke fik set lørdag. Først og fremmest så tog jeg min far med til bageren for at købe morgenbrød og så fik han set min by. Vejret var køligt, blæsende og solen kom kun langsomt frem. 

Efter morgenmaden så pakkede vi os i bilen og kørte til Aarsdale hvor der er en fantastisk udsigt med klipper og hav. Den ville jeg så gerne vise frem og min far ville have et billede af ham og en kæmpe sten der lå på stranden.

Aarsdale

Bagefter kørte vi til Svaneke så de kunne se hvordan byen så ud. Vi endte i Karamelleriet's butik på havnen og der blev købt karameller og kigget på brugskunst. Her købte jeg en glashund med vinger til min far og en glasugle til min mor som et minde om besøget i Svaneke.

Mums karameller :-)

I Svaneke så de også Svaneke Røgeri og de restaurarede kanoner som står der hvor skansen var i 1400 tallet. Herefter kørte vi lidt rundt og endte med at køre en tur igennem Almindingen og den indhegning hvor der er sat bisoner ud. 

Herefter gik turen til Rytterknægten som er Bornholms højeste punkt, 162 m over havet. Stentårnet Kongemindet er et populært udkigspunkt for her kan du se hele Bornholm i godt vejr. Det blev bygget til ære for Kong Frederik VII og Grevinde Danners besøg i 1851. Der er senere blevet tilføjet et stålstillas da skoven voksede op over selve Kongemindet og det er nu 172 m over havet.

Kongemindet på Rytterknægten


Efter denne her lille mundfuld luft var det tid til at køre til Rønne og få os lidt kaffe og kage inden afrejsen med færgen. Her fik mine forældre set torvet og sneglespringvandet før vi gik ind på Brazz for at hygge med kaffe, varm kakao, te og lun kringel. 


Alt i alt en god afslutning på en fantastisk weekend. Jeg havde aldrig regnet med at mine forældre ville komme uanmeldt til Bornholm, men det gjorde de og vi fik vist dem det som nok var de vigtigste ting med begrænset tid. De har aldrig været på Solskinsøen så det var en kæmpe oplevelse for dem.

Nå ja Gandalf var super glad for at se sin morfar og bedstemor. Han havde høj haleføring og skulle kæles i tide og utide og fortalte miauvende hvor meget han havde savnet dem. Det var skønt at se at han ikke havde glemt hvem de var og viste sin glæde over at de var kommet på besøg :-)

Jeg glæder mig til mine forældre kommer igen når vejret er lidt varmere om et par måneder.

Medic out.

Ingen kommentarer: