søndag den 20. april 2014

Anmeldelse af Fønixens Hjerte

Den 16 årige outsider Maria Carlsen lever et meget normalt liv, indtil hun en dag kommer i besiddelse af Fønixens Hjerte. Det bliver starten på en rejse ind i en magisk verden, hvor der lever varulve, engle og mange andre væsner, som både er gode og onde.

Denne her bog har virkelig delt mig i to. For på den ene måde synes jeg handlingen og historien er okaye, men på den anden side så har opskriften til bogen irriteret mig ganske gevaldigt. Det er så let at tage J.K. Rowlings Harry Potter opskrift og lave sin egen bog. Hvorfor ikke selv finde på en opskrift som ikke er blevet brugt før?

Det var virkelig et forstyrrende element for mig at Harry Potter opskriften var så fremtrædende og det var nok også derfor at det har taget mig 12 dage at læse den. Det er fedt nok at Christina Ramskov har haft denne her historie som hun gerne ville dele med resten af Danmark, men måske burde hun have tænkt lidt mere over hvordan hun serverede den til det læsende folk i stedet for at kopiere J. K Rowling modellen.

Handlingen er kort fortalt at Maria finder en halskæde på loftet sammen med sin lillebror Peter som hun i et øjebliks kådhed tager på. Det resulterer i at hun ikke kan få det af da det er Fønixens Hjerte og den stilling er ubesat i den magiske verden. Udover det så er Maria barn af en almindelig kvinde Susanne og en engel ved navn Rafael.

Nu er gode råd dyre da der indtil flere onde kræfter der gerne vil have fat i halskæden og slå Maria ihjel. Derfor sendes hun til Manatecusskolen for magiske væsner fra alle elementerne for at være i sikkerhed og for at fortsætte sin skolegang.  I den almindelige verden tror hendes familie, undtagen hendes mor, og hendes venner at hun er sendt til London på skole.

Her får hun nogle få, men gode venner som hun deler timer og fritid med. Deres dialog er ikke den bedste og tidslinien passer ikke altid sammen. Der er altid slanger i paradis og det er der også på skolen. Mørke kræfter der meget gerne vil have fat i den der Fønixens Hjerte halskæde og vil bruge enhver lejlighed til at prøve at få fat i den og Maria.

Slutningen efterlader en med visheden om at det næsten er helt sikkert at der kommer en bog nummer to. Ellers ville den nok være sluttet på en helt anden måde end den gjorde.

Alt i alt en god bog når man ser væk fra Harry Potter opskriften. Der bliver introduceret mange nye væsner fra forskellig steder af med forskellige evner. Skrivestilen, handlingen og historien er god. Den får en til at gætte på hvem der ellers er på skolen som vil have fat i Maria og give hende til Vulpes, den nihalede rævedæmon. Der blev jeg en smule overrasket og det er jo positivt.

Bogen er et anmeldereksemplar fra Forlaget Mellemgaard. Forfatteren er Christina Ramskov og bogen kan købes hos landets boghandlere til 289,95 kr. 3/5 stjerner.