torsdag den 13. februar 2014

Juice-Padawan på vej til Juice-Master


Jeg er begyndt at lave de indledende øvelser til en hurtig juice-kur som jeg skal tage sammen med min skønne søster der bor i London. Det er et stykke tid siden jeg har haft fat i min juice-maskine og her de sidste par dag så er der blevet brygget juice og lavet smoothies her på matriklen.

Har endda fået ham den dejlige med på ideen og vi synes begge to det er federe at drikke vores grøntsager end at spise dem. I den forbindelse så gik jeg ud og købte bogen High on Juice i sidste uge da det var den eneste jeg manglede i serien. Har haft meget glæde af High on Smoothies og kan anbefale den til alle der gerne vil have mere frugt og grønt ind i deres livsstil på en anden måde.

Grunden til jeg prøver denne her juice-kur er at jeg gerne vil kickstarte mit helbred og min krop. Jeg er så træt af at være den første der lægger sig med en eller anden latterlig forkølelse som varer i over 3 uger. Min mor fortalte mig at jeg som barn ikke havde tendens til at være så meget syg som jeg føler jeg har været i mit voksne liv.

Så nu er tiden kommet til at gøre noget ved det. Når min søster kommer hjem fra ferie i Egypten så begynder vi på kuren. Jeg har heldigvis en del gode bøger om juice og smoothies så jeg er godt hjulpet på vej plus nettet jo bugner med gode og sunde opskrifter.

Det skal selvfølgelig kombineres med motion og frisk luft for ellers så har kuren ingen gavnlig effekt og jeg håber virkelig at det kan hjælpe på mit helbred generelt. Plus jeg har bestemt mig for at lave smoothies til morgenmad og aftensmad så jeg får en større mæthedsfornemmelse end den juicen giver mig.

En af mine absolutte ynglingsbøger er en som jeg fik for 6 år siden. Den er skrevet af Sarah Owen og hedder: Friskpresset Juicer og Smoothies. 100 veje til sundhed. Den er udgivet på Forlaget Borgen. I denne her bog er der alt mellem himmel og jord som du kan prøve at presse og blende. Mange af opskrifterne er super gode og fantastiske og så er der nogle af dem er knap så gode og direkte udrikkelige hvor ens mave laver oprør så man må ud og kaste op. Been there done that...


I dag har den stået på en opskrift fra bogen: High on Juice af Mads Bo fra Forlaget High on Life.

Den hedder Gulerodslift og smager fantastisk.

Udstyr:
Juicemaskine

Ingredienser:
5 mellemstore gulerødder (skrællet og skåret i mundrette stykker)
2 æbler (fjern skroget, evt. med en æbledeler som skærer æblerne i perfekte stykker)
2 cm frisk ingefær med skræl
Is og 2 spsk kvalitetsolie (disse her har jeg undladt)

Fremgangsmåde:
Pres alle ingredienserne i en juciemaskine. Tilføj is og olie og nyd et skud af friskpresset betacaroten.

Juicen har en virkelig flot orangefarve og så smager den simpelthen fantastisk. Kunne specielt godt lide jeg kunne smage ingefæren. Lige noget for en forkølet blogger :-)


Har du nogle gode tips og opskrifter til en super fantastisk friskpresset juice eller smoothie??

Hvordan kan du lide dine grøntsager - i presset form eller i tygge form??

Medic out.

Ingen kommentarer: