mandag den 17. februar 2014

Endelig fandt jeg opskriften på appelsinkagen


Den 24 august 2012 lavede jeg et indlæg om at jeg havde bagte en appelsinkage, MEN jeg glemte fuldstændig at lægge opskriften op. Har indimellem stødt på opskriften uden dog at opdatere min blog med hvordan dette her stykke bagværk bliver til og det er jo en fejl.

Nu går jeg jo på kursus og havde egentlig lovet at bage til i morgen, men træthed og aftenmadslavning har udsat mit projekt til onsdag aften. I skal dog ikke af den grund gå glip af denne her fantastiske kage. Derfor kommer nu opskriften i hele sin længde, men med mine gamle billeder.

Ingredienser:
3 dl mel
2 tsk bagepulver
125 usaltet smør, hakket
1 1/2 dl sukker
3 æg, let piskede
3/4 dl kærnemælk
2 tsk fintreven appelsinskal

Fremgangsmåde:
Forvarm ovnen til 180 grader. Pensl en 21x14x7 cm bageform med smeltet smør eller olie. Jeg bruger den rigtig smarte bagesmør på spraydåse. Virker hver gang.

Kom mel, bagepulver, smør og sukker i en skål. Brug en træpalet og hak ingredienserne indtil blandingen er fin og krummeagtig. Tilsæt de piskede æg, kærnemælken og appelsinskal. Hak blandingen indtil den er jævn.

Kom dejen i den smurte form og glat overfladen. Bag kagen i 50 minutter eller indtil der ikke er ubagt dej på en kødnål, der stikkes ned midt i kagen. Lad kagen stå i formen i 5 minutter, før den vendes ud på en bagerist til afkøling.

Bemærk: Mælk, creme fraiche eller youghurt kan bruges i stedet for kærnemælken i denne opskrift.

Pynt kagen med appelsinsglasur:

Ingredienser:
10 g usaltet smør
2 1/2 dl flormelis
1 tsk fintreven appelsinskal
1-2 spsk appelsinsaft

Fremgangsmåde:
Bland sigtet flormelis, smør og den valgte frugtsaft der skal give glasuren smag i en lille ildfast skål, til en fast masse. Sæt skålen i en gryde med næsten kogende vand og rør glasuren, indtil den er jævn og blank.
Tag gryden af. Brug en bredbladet kniv til at fordele glasuren på kagen.



Kan kun sige at jeg synes kagen er fantastisk og den der glasur er super mums.

Herfra skal lyde:

Enjoy.

Medic out

Ingen kommentarer: