søndag den 9. februar 2014

Groft solsikke rugbrød


En gang i januar bagte jeg for første gang siden jeg bosatte mig på Bornholm rugbrød. Jeg fik 2 skønne brød ud af opskriften og det er ikke sidste gang jeg prøver den. Jeg brugte min skønne nye Royal 1800 maskine og det var bare nemt at stå og kigge på mens den slog dejen sammen.

Ham den dejlige var helt vild med resultatet og vi endte med at have rugbrød til 14 dage. Den ene skar vi over i 2 halve og mens det var lunt blev det lagt i en frysepose og lagt i fryseren. Da vi tog det op af fryseren var det næsten som at have nybagt brød.

Opskriften er en jeg har fundet i Amo: Den store bagebog 2 og denne gang har jeg næsten ingen rettelser til selve ingrediens listen.

Ingredienser til 2 brød:

450 g skårne rugkerner
700 g rugmel
500 g hvedemel
125 g solskikkekerner
6 dl vand
1 l A-38
50 g gær (her kunne man godt nøjes med 25 gram ellers vælter man sig i dej når der hæves 2 gange)
5 tsk salt
2 tsk mørk sirup

Fremgangsmåde:

Kog vand, skårne rugkerner og solskikkekerner i ca. 5 minutter. Lad det hele køle lidt af og tilsæt A-38. Når blandingen er håndvarm udrøres gæren heri. Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt til en ensartet og blød dej. Æltes bedst på en røremaskine.

Lad dejen hæve lunt og tildækket i ca. 45 minutter.

Fordel dejen i to smurte 2 liters bageforme. Glat dejen med en våd dejskraber, så overfladen bliver glat og jævn.

Prik i overfladen med en gaffel og lad brødene efterhæve lunt og tildækket, til dejen når kanten af formen, ca. 30 minutter. Et godt tip er at holde øje med hævningen hver 10 minut ellers så flyder dejen over sine breder.

Brødene bages i 1 time og 15 minutter på nederste rille. De sættes ind i en forvarmet oven, almindelig 220 grader, varmluft 200 grader. Der skrues straks ned til 185 grader, varmluft 160 grader mens de bager.




Enjoy med bagningen :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: