søndag den 9. februar 2014

Banan muffins


I går spurgte jeg en af drengene om han havde lyst til at bage bananmuffins i løbet at weekenden sammen med mig. Det blev til "Det vil jeg gerne hjælpe dig med nu". Så var det bare om at finde bagegrejet frem og komme i gang. Jeg havde 2 overmodne bananer i skabet som skulle bruges inden de var parat til at blive smidt ud i dag.

Har aldrig prøvet at bage bananmuffins før så jeg var en smule spændt på resultatet, men de kom til at smage super godt med chokoladesauce og stjerner som pynt. Vi spiste dem til tricolore- og vanilje is senere på aftenen og alle var vilde med resultatet.

Ingredienser:

150 g smør
150 g sukker
1 spsk vaniljesukker
2 æg
2 store modne bananer lavet til mos
200 g hvedemel
2 tsk bagepulver

Pynt:
Smeltet chokolade, chokoladecauce eller chokoladeglasur med kagepynt f.eks. stjerner

Fremgangsmåde:

Rør smør, sukker og vaniljesukker blødt. Pisk æggene i et ad gangen. Tilsæt bananerne og vend dem i blandingen. Vend sigtet hvedemel og bagepulver i dejen.

Fordel dejen i muffinsforme  og bag dem ved 200 grader i ca. 20 minutter til de er gyldne. Stik en kødnål i en af kagerne for at se om de er gennembagte. Hvis der sidder dej på når du trækker den ud så skal de have lidt mere.

Afkøl kagerne på en bagerist og dekorer dem som du har lyst til.



Jeg har købt sådanne nogle metal muffinsforme som jeg beklæder med papirsmuffinsforme plus jeg lægger et stykke bagepapir mellem metalformen og bagepladen for at være sikker på at kagerne ikke bliver alt for mørke i bunden. Det har jeg  nemlig været ude for før når jeg bagte mine ynglings makronmuffins.

Der er også meget stor forskel på papirmuffinsforme og dem som jeg er begyndt at sværge til kan købes i Kvickly. Her hænger kagerne ikke i som de gør i mange af de billige papirsforme. De ser sådanne her ud:



De kan også fåes i en pakke med fire farver, gul, rød, blå og grøn og det var dem vi brugte i går til vores bagetime.

God fornøjelse med bagningen :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: