mandag den 30. december 2013

Marineret kylling


Jeg lavede mad til ham den dejlige lige før jul og det var en opskrift som jeg har prøvet før. Nu mente jeg at det var tid til at prøve at lave den igen. I må desværre bære over med mig for jeg fik slet ikke taget nogle billeder af hvordan retten ser ud i virkeligheden, men har taget et billede fra bogen som jeg bruger.

Skal lige huske at sige at det er en god ide kun at bruge halvdelen af yoghurten til marinaden for ellers så skal man søbe resten op mens man steger herlighederne på panden.

Tip fra bogen: Resten af yoghurten der er tilovers fra opskriften kan man servere som tilbehør. Den smager skønt med karrysmagen fra kyllingen. Rør mango chuteyen i for at få en frugtagtig smag.

Ingredienser:

1 1/2 dl yoghurt naturel
1 spsk. karrypulver
2 spsk. vegetabilsk olie
Saft af 1/2 citron
1 tsk. tomatpuré
2 spsk. mango chutney (valgfrit) (det brugte jeg ikke)
30 g. sultanarosiner (valgfrit) (dem puttede jeg i)
30 g. (2 spsk.) mandelflager (valgfrit) (dem puttede jeg i)
2 kyllingebryster (uden skind og ben)
Salt og peber

Til servering:
Naanbrød
1-2 små hjertesalathoveder
Fuldkornsris

Tip fra bogen: Udelad mandlerne og sultanarosinerne, for at få kylling med en mere mild smag. Marineret kylling smager også godt som fyld i bagte kartofler.

Fremgangsmåde:

1. Bland tomatpuré, olie og karrypulver sammen i en skål, for at lave en pasta. Tilsæt citronsaft og halvdelen af yoghurten for at lave marinade.

2. Skær forsigtigt hvert kyllingebryst i tern på ca. 2,5 cm.

3. Rør kyllingen i marinaden og krydr med salt og peber og dæk skålen til med husholdningsplast. Lad kyllingen stå og marinere i køleskabet i 30 minutter.

4. Sæt stegepanden over middel varme og steg kyllingen i 3-4 minutter. Kyllingen ændre farve, men den er ikke færdigstegt endnu.

5. Tilsæt sultanarosinerne og mandlerne og steg i yderligere 3-4 minutter. Skær et stykke kylling over før serveringen. Hvis der ikke er noget lyserødt, er det færdigstegt.

6. Del salatbladene og skær dem forsigtigt i tynde strimler. Server kyllingen med den strimlede salat og naanbrød.

Jeg serverede kyllingen med fuldkornsris til uden naanbrød og salat og retten smagte fantastisk.

Opskriften er fra bogen: Børn i køkkenet - lækre trin for trin opskrifter skrevet af Katharine Ibbs fra forlaget Aktium.



God fornøjelse med madlavningen.

Medic out.

Ingen kommentarer: