søndag den 8. december 2013

Lakrids-citronmåne

Jeg undskylder for glasuren med det samme, den ville bare ikke samarbejde med mig.

Da jeg havde lovet vennerne der hjalp med at flytte og fylde traileren lørdag den 23 november at jeg ville bage så prøvede jeg en ny opskrift som jeg faldt over da jeg kiggede i Johan Bülow's nye kogebog: Lakrids i maden da jeg besøgte min gamle kollegaer i Arnold Busck i Roskilde.

Det blev til en hidsig sidste dags pakkeri som blev garneret med bagning én masse (Mazarin tærte, lakrids-citronmåne og en hulens masse grov boller). Set i bagspejlet så var det vist lige en kende for meget at love at bage når man også har travlt med at pakke det sted ned hvor det hele skulle foregå, nemlig køkkenet :-)

Ingredienser:

250 gram blødt smør
250 gram sukker
Korn af 1/2 vaniljestang
3 små æg
250 gram hvedemel
1 tsk bagepulver
1 knsp salt
1 spsk sød lakridssirup (her brugte jeg Karlsen's Lakrid Sirup)
Fintrevet skal af 1 økologisk citron
Smør til formen

Glasur:
2 spsk pasteuriseret æggehvide (det undlod jeg at bruge da jeg ikke lå inde med det.)
3 spsk citronsaft
3 1/2 dl flormelis

Drys:
2-3 tsk groft lakridspulver

Fremgangsmåde:
Pisk smør og sukker luftigt med vaniljekornene i en skål, kom æggene i et af gangen og pisk imellem hvert af dem. Bland mel, bagepulver og salt sammen og vend det i massen sammen med lakrids siruppen og revet citronskal.
Fyld dejen i en smurt springform, Bag kagen i ovnen ved 175 grader varmluft i 45-60 minutter. Tjek med en strikkepind om kagen er gennembagt. Køl kagen helt af og skær den over i to halve.

Glasur:
Rør æggehvide med citronsaft og flormelis. Fordel glasuren på kagerne. Pynt med groft lakridspulver.

Hvis man bager kagen en dag før man skal bruge den og lader den hvile så kommer den til at smage 10 gange bedre mere af citron. Er vild med at putte lakrids i dejen og oven på kagen når den er færdigbagt. Det giver den ligesom et skønt pift.

Jeg skal åbenbart i glasur skole for min glasur ville bare slet ikke samarbejde med mig overhovedet. Det var nok fordi jeg havde alt for travlt med alt muligt og stod med hovedet under armen da jeg lavede den og puttede den på kagen. Men brugte citronsaft og flormelis og det kom da til at smage ret godt alligevel.

Enjoy.

Medic out.

1 kommentar:

A + K = ♥ sagde ...

Hvor lyder det bare alt for lækkert!

- Anne