mandag den 30. december 2013

Den sidste chili update i år


Nå men er der nogen der sidder og tænker: "Hvad skete der egentlig med det der chili-projekt som der var gang i på Bornholm?"

Så kan jeg fortælle jer at efter et par måneder i kælderen ved brændeovnen så er vores chilier tørret helt ind og de bliver brugt i vores madlavning. De smager fantastisk og hvis vi har mad til overs og det får lov til at stå og trække et par dage i køleskabet så er chilien endnu mere stærk og der kommer virkelig sved på panden. Det er lige før at vi ikke kan spise maden så stærk er den blevet.

Vores chili-projekt har virkelig været en succes oplevelse hele vejen igennem, lige fra vi plantede dem for sent ud til vi høstede dem og bandt dem på snor for at tørre. Vi har fået en masse god viden om hvordan vi skal gøre når vi nu her i januar starter med at så 3 forskellige slags chili-sorter til når de skal plantes ud efter 3 måneder i vindueskarmen.

Der er også røget en del chili frugter da vi har sorteret dem et par gange. Da vi høstede så bestemte vi os for at dem der var små og ikke modne endnu kunne vi godt opgive på forhånd, selv om planterne blev ved med at give os frugter. Da de var blevet tørret så var det den dejliges opgave at finde dem som vi ville beholde og dem som der slet ikke var nogen smag i og det har han gjort med bravour.


Nu står de i deres eget glas i køkkenet og så bruger vi min stenmorter til at knuse dem for at få smagen endnu mere ud når der laves mad. Jeg er super glad for min morter og vil anbefale andre at prøve at bruge den til tørret chilifrugter.



Har i dag fået den ide at jeg vil afprøve min elektriske kaffekværn og se om jeg kan lave en slags hjemmelavet chilipulver til at komme i vores aftensmad :-) Kun fantasien sætter grænser når nye ting skal afprøves.

Medic out.

Ingen kommentarer: