tirsdag den 31. december 2013

Flødekartofler med oksekød lag på lag


I går lavede jeg mad til vores aftensmad og her faldt valget på en ret let ret som har det hele i sig i et fad. Det er en gammel opskrift som er lidt over 15-16 år gammel og jeg har fornyet den denne gang med at putte lidt mere forskellige ingredienser i end jeg plejer.

Jeg plejer at lave retten med hakket hvidløg, hakket løg, almindelig fløde og salt og peber, men fordi ham den dejlige ikke kan tåle hvidløg så har jeg måtte genopfinde opskriften og den er faktisk bedre end den gamle udgave. Plus den er mere fedtfattig da jeg kun har brugt 4% madlavningsfløde. Den var et stensikkert hit i aftes.

Ingredienser:

2 tørret chili blended i kaffekværn, ca. 2 spsk.
70 g. tomatpure (de små man kan få i Netto)
6 forårsløg skåret i skiver
1 løg hakket
1 rød peberfrugt skåret i tern
3 spsk. Engelsk sauce
salt, peber
2 x 250 ml. madlavningsfløde 4 %
500 g. hakket oksekød
ca. 500 g. skiveskåret kartofler, ikke for tykke.

1 ildfast fad + smørelse til det

Fremgangsmåde:

1. Brun det hakkede oksekød og kom de hakkede løg i og lad dem stege lidt sammen.
2. Herefter kommes de tørrede chili, forårsløg, peberfrugt, den Engelske sauce og tomatpuren i. Lad det stå og småstege og smag til med salt og peber.
3. Mens kødet står og steger ved svag varme så skræller du kartoflerne og skærer dem i ikke for tykke skiver, da de skal bruges til låg.
4. Smør det ildfaste fad og begyndt med at lægge et lag kartofler i bunden, herefter et lag kødblanding, herefter et lag kartofler, herefter et lag kødblanding og til sidst et lag kartofler som afslutning. Drys salt og peber på det øverste lag og hæld til sidst madlavningsfløden henover retten.
5. Sæt retten i ovnen ved 200 grader varmluft i 60 minutter, prik med en kødpind for at se om kartoflerne er møre.
6. Serveres gerne med flutes og rødvin.










Det er og bliver en af min ynglingsretter og chilien gav retten en god smag af stærkhed. Den smagte ikke decideret af chili. Er dog sikker på at resterne som vi skal have om et par dag vil være mere stærke end i går aftes fordi retten har fået lov til at stå på køl og hvile.

Enjoy.

Medic out.

Ingen kommentarer: