torsdag den 7. november 2013

Holy Smoke BBQ-Sauce my way

Jeg skal overraske ham den dejlige når han kommer hjem til mig i morgen. Han kommer heldigvis lige til aftensmaden og derfor har jeg bestemt mig for at lave Pulled pork i ovn som søde Eey har været så dejlig at give opskriften på på hendes blog. Plus det er min favorit spise når det er Eey der laver den, hun har virkelig vundet mit hjerte med sin pulled pork. Det er min første gang at skulle prøve at lave dette her så jeg krydser virkelig fingre for at det bliver godt.

Nå men jeg har prøvet hele det meste af eftermiddagen at suse rundt i byen for at finde en ordentlig BBQ-sauce uden hvidløg. Men men men der findes åbenbart ikke sådanne en slags sauce på de danske supermarkeders hylder så gode råd var dyre og jeg høre i min bedste venindes røst i mit hoved lige før vi skiltes ved Kvickly. "Hvorfor laver du den ikke bare selv med det og det og det og det".


Well jeg har jo bogen Junkfood af Liselotte Forslin som er udgivet af Forlaget Turbine. Den har jeg kigget i de sidste par dage og her faldt jeg over HOLY SMOKE BBQ-Sauce som også indeholdte hvidløg, men som jeg ændrede da jeg synes den lød rigtig lækker og rigtig god til min pulled pork.

Opskriften er således her:

Ingredienser:

Ifølge opskriften så får man 2 dl, men det er mindst 5 dl.

3 dl ketchup
3 spsk mørkt muskovadosukker (Her brugte jeg brun farin med top)
2 spsk æblecidereddike
2 spsk røget paprika (Kom vist til at putte 4 spsk i)
2 hvidløgsfed, revet (Erstattet af 1 stort løg groft revet)
1 spsk sennepspulver (Her brugte jeg den grove slags)
1 tsk chiliflager (Det blev vist til 1 spsk i stedet)
1-2 tsk røgessens (Det brugte jeg ikke da det ikke såån lige er at finde)
Urtesalt på sjus.

Bland alle ingredienserne  i en gryde. Kog forsigtigt i 5 minutter. Lad saucen køle af, og hæld den i en ren beholder.




Det nederste billede viser min pulled pork steg inden den blev puttet ind i køleskabet for at stå natten over for at trække alle de gode smagsindtryk til sig inden den ender i ovnen i morgen formiddag. Har mere BBQ-sauce tilbage som vil blive anvendt når stegen bliver lagt i sit glas ovnfaste fad.

Er der noget at sige til jeg glæder mig til aftensmaden i morgen aften?? Skal også lige have bagt nogle burgerboller, men det bliver først i morgen formiddag.

God fornøjelse med opskriften :-)

Medic out.

2 kommentarer:

Eeyorenyk sagde ...

Hihi, jeg håber at du så også vinder hans hjerte (endnu mere) med din pulled pork. Det er så taknemmelig en "ret" at det dårligt kan gå galt. :P

Medic sagde ...

Der blev rocker spist kan jeg godt love dig for søde Eey og han elskede retten. Min Holy Smoke BBQ-sauce var perfekt og jeg blandede på sjus ca. en deciliter lakrids sirup i den rest jeg havde tilbage til aftensmaden og det satte lige prikken over det berømte "i" hehe. Har fået af vide at jeg meget gerne må lave den ret igen og var så super stolt af mig selv. Mums det var bare godt :-)