torsdag den 12. september 2013

Kernerugbrød med speltflager


Opskriften afprøvet i mine rugbrødsforme inden de blev puttet i ovnen :-)

Denne her opskrift har i meget lang tid skulle på min blog og jeg kan vitterligt ikke forstå at jeg ikke har delt den med jer.

Har ledt og ledt og ledt på min blog og kan bare ikke finde den. Så nu får I den og det er med alle mine små tilføjelser så det bliver et fantastisk brød.


Kernerugbrød med speltflager:

2 mellemstore brød

3 1/2 dl kogende vand 
200 g knækkede rugkerner 
100 g solsikkekerner 
30 g gær 
3 1/2 dl kærnemælk 
50 g sirup (brug 2 spsk honning og 1 spsk bygmalt, smagen bliver fantastisk)
12 g salt
250 g rugmel 
150 g speltmel
 100 g rugsigtemel 
150 g speltflager (gem halvdelen til pynt) 

Fremgangsmåde:
Kog vandet og hæld det over rugkerner og solsikkekerner i en skål. Lad dem stå i 1 time, til de er bløde.

Opløs gæren i kærnemælken i en skål. Rør sirup og salt i. Kom derefter kerneblandingen, rugmel, speltmel og rugsigtemelet og halvdelen af speltflagerne i og ælt det sammen i ca. 15 minutter.

Smør 2 mindre rugbrødsforme, fordel dejen i dem og glat toppen med en grydeske og lidt vand. Prik huller i brødene.

Drys de sidste speltflager over. Lad rugbrødene hæve i ca. 3 timer ved stuetemperatur.

Når dejen er hævet op til kanten af formen, sættes de på midterste rille i en ovn, som er forvarmet til 250 grader med en bradepande i bunden. Hæld 2 dl vand i bradepanden og sluk ovnen i 5 minutter.

Tænd den igen på 190 grader og bag brødene i ca. 50 minutter mere.

Skal lige huske at sige at opskriften er fundet i min absolutte ynglings bagebog af Rikke Gryberg: Byens bedste brød fra Politikens Forlag. Bare så I ikke tror jeg selv har opfundet den :-)

Opskriften afprøvet i mine rugbrødsforme :-)

Prøv det og se om I ikke også synes det smager fantastisk.

Enjoy.

Medic out.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Du skriver "kom rugmel m.m.i", men der står ikke noget om rugmel i opskriften. Hvor meget rugmel skal der i?

Medic sagde ...

Hej Ulla,
Ups det var vist en stor smutter. Det var godt du så det.
Jeg har totalt glemt at skrive rugmel ind i opskriften.
Det beklager jeg mange gange. Det bliver rettet med det samme og så kan du prøve at bage dette her fantastiske brød :-)
Hav en super dejlig søndag :-)