onsdag den 18. september 2013

Cyklister er ikke hvad de har været


Danmark er et land fyldt med cyklister og jeg er selv en af dem. Når jeg tager min kampvogn nogen steder så kører jeg efter færdselsloven og efter forholdene. Man kan godt mærke at trafikken har ændret sig både bil og cykel-mæssigt og ja det er da ganske givet irriterende, men så længe der ikke sker noget med en selv så er man jo glad. Jeg skal ikke gøre mig hellig eller noget for jeg har garanteret også gjort noget forkert ifølge færdselsloven, men man må jo gerne bruge sit hoved når man sætter sig på sin tohjulede ven.

Det der kan pisse mig rigtig rigtig meget af er når jeg som fodgænger kommer gående på fortorvet og er ved gentagende gange at blive kørt ned af folk på cykel der mener at fortorvet skal bruges som cykelsti. HALLLOO er der nogen som  i løbet af natten har omdøbt fortorvet til cykelsti?? HVORFOR er det lige at man skal springe til siden, enten ind i en hæk eller ud på vejen for at give plads til sådanne nogle klaphatte der åbenbart ikke kan forstå af der er masser af plads til dem ude på vejen og det er der de hører til. HVORFOR er det at unge mennesker ikke kan køre efter hinanden uden at de skal køre inde på fortorvet for at kunne snakket med deres venner der cykler ude på cykelstien?? HVORFOR er det at man får et beskidt svar retur når man pointerer at dette her altså ikke er en cykelsti???

Han var heldig at jeg ikke nåede at tage billeder hvor han rent faktisk cykler på fortorvet.

Jeg har i dag på min gåtur til den lokale Netto været ude for at jeg måtte springe for livet tre gange fordi mine medcyklister mener at det er i orden at bruge fortorvet til at cykle på. Efter hvad jeg ved så må man ikke cykle på fortrovet og lidt research har givet mig ret.

På Cyklistforbundets hjemmesiden er der faktisk et uddrag af Færdselslovens særlige afsnit for cyklister som man som cyklist måske skulle tage sig tid til at læse en gang i mellem, bare for at få opdateret hvad man må og ikke må.

Færdselslovens kapitel 7:

§49 stk. 5.:
Det er forbudt at cykle på fortov eller gangsti, medmindre andet følger af de regler, der fastsættes af justitsministeren efter § 14, stk. 4. Cyklist kan dog køre over fortov og gangsti.

På retsinformation.dk kan man læse følgende :

§ 14, stk. 4.:
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om cyklisters anvendelse af fortov og gangsti. Der skal i sådanne tilfælde være klar adskillelse mellem den del af fortovet eller gangstien, hvorpå cyklister må færdes, og den del, der er forbeholdt for gående.


http://www.josafety.com

Det er skrevet i sprog selv jeg kan forstå og for mig betyder det at når der ikke er et skilt med cyklist+gående = delt sti, så skal fodgængerne have fortovet for sig selv. Se var det svært at forstå. Nej vel. Skal vi så ikke alle sammen prøve at opføre os pænt i trafikken før der er nogen som måske godt kunne finde på at skubbe den næste cyklist på fortorvet ud på kørebanen så han/hun kommer galt afsted. Det ville jeg sætte pris på.

Nu fik jeg luft og så håber jeg ikke at møde flere stov stupide cyklister næste gang jeg skal ud og gå mig en tur.

Medic out.

4 kommentarer:

Rikke'M sagde ...

Genialt indlæg. Du er ikke den eneste, der er irriteret over de seneste cyklist-tendenser. Det er rædsomt ikke at kunne gå nogen steder, uden at blive overrendt af en cykel.

Kathrine sagde ...

Helt enig. Jeg bliver også vildt irriteret hver gang en cyklist kører over for rødt, især på steder hvor der også er fodgængerovergange og derfor en reel chance for at en fodgænger gå ud på vejen når der er rødt for cyklisten.

Kathrine sagde ...

Der er bare nogle der ikke forstår at loven også gælder for dem når de er på cykel.

Mht. min dagbog: Jeg er blevet lidt bidt af at bruge mine ferier på den måde. Vandreture i naturen hvor man ikke behøver tænke på så meget andet fungerer bare super godt.

Eeyorenyk sagde ...

Nogle mennesker burde bare ikke eje en cykel! Der burde simpelthen være en test man skulle bestå, ligesom til et kørekort. Og den kunne man så passende tage når man alligevel var 18, og så ellers fornye den hvert tiende år eller så (hvilket nogle billister i øvrigt også burde gøre med deres kørekort!)