lørdag den 3. august 2013

Anmeldelse af Tryllebundet ( Riley Bloom 4)

Bagsiden fortæller:
Jeg bliver nødt til at holde op med konstant at fokusere på mig selv som evig fladbrystede, tolvårige barn - og i stedet se mig selv som den modne teenager fuld af selvtillid, som jeg gerne vil være. Jeg bliver nødt til at acceptere, at jeg er mig..... for evigt.

Riley brænder efter større udfordringer som Sjælefanger. Så hun bliver sendt efter et meget stædigt spøgelse, der har hjemsøgt Colosseum i Rom i århundreder. Her får hun uventet hjælp fra den smukke, men mystiske Melissa, som fortæller, at hendes eneste chance er at blive en del af spøgelsets fortryllende og faretruende verden.

Melissa giver Riley en magisk make-over - og for første gang i sit liv får hun mulighed for at leve som en smuk teenager. Endelig kan hun få sin første kæreste og sit første kys. På overfladen er alting helt perfekt. Men hvad med opgaven? Og vil Riley nogensinde kunne forlade den fortryllede verden igen?

Fortryllet er fjerde og sidste bog om Riley Bloom.




Anmeldelse:
Det første jeg lagde mærke til var dedikationen fra Alyson Noël: Til dig. Ja, DIG. Dig som sidder med denne bog. Tak for at tage rejsen sammen med Riley og mig.

Jeg kan kun sige det har været en fornøjelse at følge Riley Bloom og hendes mange kvaler for at få lov til at fylde 13 og blive teenager. Hun har godt nok været ganske irriterende, men det retter sig faktisk her i bog 4 og gud ske tak og lov for det. Ellers havde jeg nok ikke blevet ved med at læse Rileys historie.

Denne her bog er den sidste og jeg var en kende spændt på hvordan Riley ville forlade os der var blevet fans af hende og forfatteren gør faktisk et helt godt stykke arbejde. Jeg kedede mig ikke på noget tidspunkt og Riley har besluttet sig at følge rådets beslutning om kun at holde sig til sin opgave, den mega kendte gladiator Theocoles med kælenavnet Dødens Søjle som i sin allersidste kamp bliver besejret og ikke har tænkt sig at forlade Colosseum og som adskillige Sjælefangere ikke har kunnet få til at krydse broen til Her og Nu.

Ind på scenen kommer den smukke Melissa der ikke har i sinde at få Riley til at overtale Theocoles til at krydse over. Hun vil være den som får ham til det og derfor hvirvles Riley ind i Melissas gennemgang af hvad der sker i den sidste og afgørende kamp og Melissa bruger tarvelige tricks ved at give Riley det hun så meget brænder efter. Men Riley er jo en smart pige og hun indser med lidt hjælp fra Bodhi (han er på standby til at hjælpe hende uden for Colosseum) hvordan tingene hænger sammen og langsomt bryder hun den fortryllelse som hun er befinder sig under og begynder sit arbejde.

I enden så få Riley sin fødselsdagsfest og muligheden for selv at vælge hvor gammel hun skal være efter at hun har vist at hun er moden nok til at blive lidt ældre. Plus hun får en sød fyr oven i hatten. Alt i alt en god slutning på et god serie.

Bogen er et anmelder eksemplar fra Forlaget Alvilda. Den kan købes i alle landets boghandlere til 169,95 kr. og forfatteren er Alyson Noël. 4/5 stjerner.

Ingen kommentarer: