onsdag den 17. juli 2013

Anmeldelse af Sjælefanger (Riley Bloom 1)

Bagsiden fortæller:
"De fleste tror, at døden er enden på alt. Enden på livet, på alt det sjove.
Enden på … ja, stort set det hele. Men de tager fejl. Dødmeget.
Og jeg burde vide det. Jeg døde for næsten et år siden."

Tolvårige Riley Bloom mister sin storesøster, Ever, i en fatal bilulykke. For selv om Ever overlever, må Riley, hendes forældre og deres hund krydse broen til efterlivet – til et sted kaldet ”Her” i en tid kaldet ”Nu”.

Livet efter døden viser sig dog hurtigt at være alt andet end harpespil og dasen rundt på skyer. Riley får hurtigt tildelt en helt særlig opgave: Hun skal være Sjælefanger. Sammen med den lidt nørdede og meget mystiske dreng Bodhi må hun vende tilbage til jorden for at hjælpe et spøgelse med at finde fred. Men det er de færreste spøgelser, der giver op uden kamp …







Anmeldelse:
Denne her bog er sjov og godt skrevet.

Jeg elsker den måde som Riley prøver at komme overens med at hun døde som en 12 årig pige og at hun nu er kommet i lære for at blive en Sjælefanger så hun kan guide andres sjæle over broen til Her og Nu.

Hendes mentor Bodhi er en klaphat (ifølge Rileys mening). Hun viser ham ingen respekt  og hun opfører sig som en rigtig forkælet møgunge som siger hvad hun vil uden at tænke på andres følelser. Bodhi ærger sig over at Riley ikke vil høre efter hvad hans siger og at hun går sine egne veje, han havde ikke forventet at få sådanne en viljestærk lærling, men han ser det også som Rådets straf for noget som han har lavet før Riley kom ind i hans liv så at sige.

Hun er en rigtig teenager på 12 år. Sådanne en som du har lyst til at slå meget hårdt for at få hende til at høre efter (altså i teorien).

Bodhi tager hende med på hendes første opgave med "Den skinnende dreng" på et slot i England og hun klarer opgaven som hun skal, men det er et rigtig godt stykke arbejde for en begynder til ug kryds og bolle.

Jeg grinede rigtig mange gange mens jeg læste bogen og jeg må sige at jeg elsker den spænding der er mellem Riley og Bodhi. Hendes hund Buttercup er en god og dejlig  tilgang til deres team. Den elsker at flyve, det helt sikkert dens ynglings beskæftigelse.

Alyson Noël skiver flydende hele vejen igennem. Hun forstår virkelig at fange tankerne fra en 12 årig pige - jeg elsker hendes indre monologer og den måde som Riley prøver at gemme hendes tanker fra alle andre.

Læs den og nyd den :-)

Bogen er et anmelder eksemplar fra Forlaget Alvilda . Den kan købes i alle landets boghandlere til 169,95 kr og forfatteren er som sagt Alyson Noël. 5/5 stjerner.

2 kommentarer:

Olivia sagde ...

Sjælefanger er en fantastisk bog! :) Det er nogle rigtig fine fantasy indlæg du har skrevet, og jeg har læst mange af de samme bøger.. Jeg tænkte på, om du også linker med andre sider? I så fald ville jeg gerne det :) Glæder mig til nyt indlæg.

Vh Olivia

Medic sagde ...

Hej Olivia :-)
Tak for rosen, den varmer mit bognørd-hjerte hehe :-)
Jamen jeg linker gerne til andre websider hvis de er interessante. Har du en blog som jeg kan linke til eller ???
Er ikke selv til spil-sider da jeg ikke får spillet ret meget og ikke har spillet ret meget inden for de sidste par år. Så det bliver ikke den webside du har angivet jeg vil lægge på min blog-liste. Hold dig munter :-) Jeg er lige ved at ligge sidste hånd på anmeldelse af bog 3 i Riley serien :-)