torsdag den 18. juli 2013

Anmeldelse af Forhekset (Riley Bloom 2)

Bagsiden fortæller:
Kender du udtrykket, at livet går videre?
For tro mig: Det gør det i dén grad.
Også efter døden. Men ikke med harpespil og dasen rundt på skyer... Faktisk har jeg aldrig følt mig så meget i live, som efter jeg døde.

Riley Bloom nyder en himmelsk ferie sammen med sin mentor, Bodhi, efter hun har klaret sin første opgave som Sjælefanger. Men da hun møder en aggressiv, sort hund, der aldrig har krydset broen til efterlivet, beslutter hun sig for at hjælpe den.

Det skulle hun aldrig have gjort. For selv om hunden er ondskabsfuld, der er intet i sammenligning med dens ejer, spøgelset Rebecca. Siden Rebecca blev myrdet for flere hunderede år siden, har hun kun foretaget sig én ting: hævnet sig på alle, der er kommet hende for nær. Og snart har hun fanget Riley og Bodhi i en forhekset verden af smertefulde minder......







Anmeldelse:
Riley Bloom er stadig den der irriterende 12 årige pige der går sine egne veje og tager selvstændige beslutninger uden at rådføre sig med sin mentor Bodhi  og det er ikke altid det er lige godt. Men stædig som hun er så vælger hun at fortsætte uanset hvad Bodhi siger og gør.

Hun er på en velfortjent ferie på Jomfru Øerne da hun kommer i kambolage med en stor sort helvedeshund. Det skal undersøges og her finder hun spøgelset Rebecca som er uendelig ond mod alt og alle hvis man kommer ind i hendes verden. Riley mener at hun kan redde Rebecca, hunden og alle de sjæle som der er fanget i en verden af smertefulde minder. Men først skal hun lige finde ud af at knække koden til at få Rebecca til at slippe alle de sjæle løs som hun bruger til at føde sin smerte og den verden hun har skabt.

Det tager en kraftanstrengelse fra Riley, Bodhi og deres nye ven Prins Kanta at få bugt med Rebeccas sorte magi. Det at få dem alle sammen tilbage til Sommerlandet og broen der fører til Her og Nu til sidst er alle dem er er blevet befriets belønning. Selv om Riley ikke burde få ros for sin handlinger og sin evindelige stædighed og "jeg gør hvad der passer mig", så ændre hendes glød sig til en anden farve grøn og rådet roser hende fordi hun har hjulpet en masse sjæle til at finde fred.

Jeg er stadig vild med Riley, men synes godt nok at hun snart godt måtte være lidt mere sød ved sin mentor Bodhi som trods alt skal vejlede hende i at blive Sjælefanger. Hun får stadig smilet frem hos mig og jeg klukker stadig over hendes indre monologer. Hun er og bliver en lille irriterende møgunge som stadig prøver at komme overens med at hun aldrig bliver tretten og hun heller ikke får en krop som de teenagere som hun møder rundt omkring.

Bogen er et anmelder eksemplar fra Forlaget Alvilda. Den kan købes i alle landets boghandlere til 169,95 kr og forfatteren er som sagt Alyson Noël. 4/5 stjerner.

Ingen kommentarer: