onsdag den 22. maj 2013

Min pinse på Bornholm dag 2

Søndag tog os voksne lidt tid til os selv og endte med at gå 10 km i den bornholmske natur. Jeg havde ytret et ønske om at komme til Vang og vandre rundt i ringebakkerne. Og vandre det kom vi til op og ned og frem og tilbage. Jeg rocker hyggede mig hele dagen og vejret i dag var dyb tåge med lidt småregn. Det begyndte at klare en lille smule op midt på dagen, men tågen blev hængende og regnen forsvandt.

Vi startede med at køre ned til et lille fiskerleje der hedder Helligpeder. Historien går på at navnet har sin oprindelse fra en hellig kilde eller en bautasten i området. Første gang man træffer på navnet Helligpeder er i 1570.

Det er et rigtig hyggeligt fiskerleje og naturen er fantastisk (som den altid er på Bornholm). Der er opført 4 røgerier i Helligpeder og de eksisterer i dag, men er ikke aktive. Den første der blev bygget eksisterer også og er meget mindre end de andre. Des større skorstene des bedre blev fiskene som blev røget. Vi gik en tur ned til et andet fiskerleje der hedder Tailkaas og bestemte os for at gå tilbage for at køre til Vang.






Vi oplevede også at en beboer havde været meget kreativ og havde bygget sit drivhus oven på en bygning da bjergvæggen ligger lige bagved huset og går lige ned uden mulighed for at bygge noget som helst. Det var en ret sjov oplevelse, men kreativiteten skal da hyldes.


Så er der de der flotte og meget omtalte røgerier som der som sagt er nogle af i Helligpeder. Det er fedt at se at de er gjort til beboelse og man stadig har bevaret skorstenene. Det er jo minder om gamle dag der stadig bliver vedligholdt i folks bevidsthed, Jeg tog lidt billeder af dem og dem skal I da også se:


Den første ovn der blev bygget i Helligpeder ifg. tavlen på fiskerlejet.


Turen i Ringebakkerne startede i Vang stenbrud hvor der engang blev brudt Vang granit, det er nu nedlagt og turister og bornholmere nyder naturen og den rå stemning der er når man er omgivet af granit til alle sider.
Jeg var vild med stenbruddet og vi skal helt sikkert tilbage og fortsætte vores gåtur en gang til sommer.







Vi mener at være 53 meter over havoverfladen på dette punkt

Her kan man virkelig se hvor højt oppe vi er.

Vi gik op til broen over stenbruddets indgang og bestemte os for at prøve at se hvad der ville ske hvis vi fulgte den sti som gik over klipperne. Det var en super god ide vi fik for hold da op en smuk gåtur vi fik med klipper og utrolig smuk skov og natur.

På broen med Hammershus i baggrunden.

Udskibnings stedet for granitten da bruddet var aktivt.

Man skal ikke have højdeskræk for at gå på broen da man kan se ned på stien ca. 30 meter nede.

Man skal ikke være dårligt gående sådan som det går op de fleste steder.


Ja jeg er højt oppe, det kan man se på de tre mennesker i baggrunden.


Er helt høj af hvor smukt der er i Ringebakkerne .

Vang Vandmølle




Vi fandt endnu et stenbrud og det skulle også lige udforskes.



Her er mit næste rapelle-projekt blev vi enige om.

Efter denne her lange dejlige tur så fulgte vi grusvejen og kom tilbage til Vang stenbrud og så kørte vi hjem for at hygge med drengene. Det havde været en super dejlig og skøn tur og vi nåede kun en brøkdel af det jeg ville se. Næste gang skal vi finde Blåskinsdalen, Klondyke og måske en tur ned til Jons Kapel.
Jeg kan kun sige at det er kun ens fantasi der sætter grænser hvis man gerne vil opleve Bornholm. Elsker at kaste mig ud på eventyr og se hvor jeg ender henne. På den måde får man super gode og dejlige oplevelser af øen og naturen. Hvorfor køre i bil og se naturen når man kan gå på sine to ben og få en endnu federe oplevelse. Jeg ved godt hvad jeg til enhver tid vil vælge. Det kunne så godt være man skulle huske at pakke en madpakke og drikkelse hvis man er ude i rigtig mange timer. Det husker jeg i hverfald til næste gang hehe.

Medic out.

Ingen kommentarer: