torsdag den 16. maj 2013

Anmeldelse af Inferno

Inferno er Dan Browns til dato mest overbevisende og tankevækkende roman.

Symbolforsker Robert Langdon vågner midt om natten på et hospital. Desorienteret og med smerter fra et sår i baghovedet kan han intet huske fra de seneste 36 timer - hverken hvordan han er havnet på hospitalet, eller hvor den foruroligende genstand, som hans læge finder skjult i hans ejendele, stammer fra.

Langdons verden er ét stort kaos, og pludselig er han på flugt i hjertet af Italien sammen med en skarpsindig ung kvinde, Sienna Brooks, hvis snarrådige manøvrer redder hans liv. Det går snart op for Langdon, at han er er i besiddelse af en række urovækkende koder, der er skabt af en højtbegavet videnskabsmand. Et geni hvis besættelse er verdens undergang kun kan måle sig med hans lidenskab for et af de mest indflydelsesrige mesterværker, der nogensinde er skrevet: Dantes dystre, episke digt Inferno.

Mens Langdon og Sienna Brooks styrter af sted gennem historiske steder som Firenze, opdager de et netværk af skjulte passager og ældgamle hemmeligheder samt et frygtindgydende nyt videnskabeligt paradigme, som enten bliver brugt til at forbedre livet på jorden betragteligt - eller til at udslette det.

Inferno er underholdende og hæsblæsende læsning - en roman der tryllebinder med klassiske kunstværker, skjulte tegn og mystik. Samtidig med at den stille provokerende spørgsmål om den grænsebrydende videnskabs rolle i vores fremtid.

Endnu en gang tager Dan Brown og Robert Langdon os med på en fantastisk og hæsblæsende rejse til Firenze, Venedig og Istanbul. Jeg må sige at jeg blev utrolig overrasket over plottet og den måde som bogen er skruet sammen på. Det var ikke lige det jeg havde forventet.

Dan Brown har åbenbart taget det på sine skuldre at undervise os og gøre os klogere på nye ting og nye retninger inden for videnskabens verden. Jeg ved godt at denne her bog er fiction, men den gør opmærksom på nogle af de problemstillinger vi har i verden i dag og jeg kan lide det. Den stiller dig spørgsmål som du sidder og overvejer hvordan du selv vil svare på mens du læser bogen.

Robert Langdon bliver i den grad spundet rundt i en verden af hemmeligholdelse med en genial genforsker med hang til Dantes Inferno fra den Gudommelige Komedie som vil redde verden på hans egen forskruet måde, agenter som gerne vil have lov til sætte en kugle i Roberts hoved, et team af soldater som jager Sienna og Robert for at få fingerne i dem og den  beholder med et ændret kort over Botticellis Mappa del'Inferno som vores team prøver at finde og hoved og hale i.

Plus så kommer der også lige en video ind oven i som skal kundgøre over for hele verden at nu er tiden kommet for at gøre noget drastisk ved befolkningsvæksten i verden.

Plus det hele bliver vendt på hovedet og rystet godt og grundigt rundt som en milkshake når ind på scenen træder en agent med kodenavnet FS-2080 og ja jeg kunne blive ved og ved og ved. I alt dette her skal Langdon så prøve at regne diverse symboler og ledetråde ud så han kan afværge en katastrofe. Om han gør det, well det vil jeg ikke fortælle, men kan kun sige at jeg blev en smule overrasket over slutningen.

Hvis der er et sted jeg har lyst til at besøge efter denne her bog så er det helt klart Firenze for Brown fortæller så meget interessant om diverse kendte skikkelser og billedkunstnere. Ikke mindst får man da en utrolig lyst til at læse Dantes Den Guddommelige Komedie efter denne her bog og heldig som jeg er så har jeg den faktisk stående på min boghylde.

Jeg giver bogen 5 stjerner ud af 5 for så god og spændende er den plus det tvist som kommer sent i bogen får én til at sidde og sige "ah hva´???"" Nå okaye er det nu sådanne det hænger sådanne sammen".

Bogen er et anmelder eksemplar fra Forlaget Hr.Ferdinand og bogen kan købes hos landets boghandlere til 299,95 kr. 5/5 stjerner.