onsdag den 3. april 2013

Anmeldelse af Skeletter i Skabet 4: Gravslægt

Bagsiden fortæller:
“Du ligger bare helt stille, dødsbarn!” En mand sigtede på mig med en revolver. Mit hoved var stadig omtåget, men langsomt sneg forståelsen sig ind.
De troede, at jeg var Devon.
“Vent, jeg er ikke et dødsbarn…” Min stemme var underligt ru.
“Ikke et dødsbarn? Hvad er så det, du har lige der?” Han satte revolverens munding mod min pande. Lige der hvor dødsmærket ville have været, eller nej vent, lige der hvor dødsmærket var. Devon havde jo malet det, da han gjorde mig klar til at holde tale…
Devon har overtaget Zantora med en hær af dødsbørn. Han vil bygge en ny verden, hvor dødsbørnene kan leve i fred med de andre borgere, men hans metoder er alt andet end fredelige. Devon bruger Davie som dobbeltgænger, og Davie må træffe nogle svære beslutninger i sit forsøg på at redde byen og sig selv…

Gravslægt er 4. og sidste bind i fantasy-serien Skeletter i skabet.







Anmeldelse:
Jeg har glædet mig til den sidste bog i Skeletter i skabet og den skuffer ikke.

Nicole Boyle Rødtnes skåner ikke sine hovedpersoner. På en eller anden måde så kommer de alle ud for noget som mærker dem for livet. Hun tager ikke hensyn til at de skal leve lykkeligt til deres dages ende uden ar på sjælen og det en en fed indstilling at have til de personer som er opfundet til serien.

Devon er igen på krigsstien og denne gang så minder det meget om nazistiske tilstande med forordninger om hvad indbyggerne i Zantora må og ikke må indtil magtskiftet er overstået. Devons bedste ven på dødebørnsinstitutionen har været en knægt ved navn Malcom og man får næsten tanken at det er ham der styrer hele dette her show med at få en by til dødsbørnene eller som de kalder sig selv Mortis X ved at manipulere med Devon.

For at det ikke skal være løgn så spøger den korrupte politiker Adamo og hans skumle planer for Zantora stadig. Davie får travlt med at prøve at forhindre Devon, Malcom og Adamo i at styrte Zantora ud over afgrundens rand og til det skal han finde ud af hvad sagnet om Gravslægt går ud på. Det er et ritual som ingen ved hvordan skal udføres og mange betragter det som en skrøne. Da han finder ud af det sidder man og tænker "Åh nej ikke Davie". Hans venner står ved hans side hele vejen igennem også selv om Devon gør sit for at bruge Davie som sin dobbeltgænger når der skal holdes taler til folket inden han har mulighed for at flygte fra sit fangeskab og gøre hvad der skal gøres for at befri hans by. Det er ikke småting som knægten skal igennem og man kan ikke andet end beundre hans stædighed for at gøre det rigtige også selv om der bliver lagt forhindringer ud på hans vej i form af død, ødelæggelse og forfølgelse.

Alt i alt så læste jeg bogen på en dag for så spændende var den og dens tempo holdt hele bogen igennem. Det er helt sikkert en serie jeg vil anbefale alle for den er hamrende god. Det var lidt vemodigt at skulle sige farvel til Zantora universet, men man kan jo altid genlæse bøgerne igen for det kan de sagtens tåle.

Hov skal da lige huske at fortælle at jeg er ret vild med forsiden. Den er super fedt tegnet og gjorde mig meget nysgerrig på hvor historien ville bringe mig hen.

Bogen er et anmelder eksemplar fra Forlaget Facet.

Forfatteren er Nicole Boyle Rødtnes og den kan købes hos landets boghandlere til 279,95 kr. 5/5 stjerner.

Ingen kommentarer: