torsdag den 14. marts 2013

Vild med tærter



Jeg er vild med tærter i alle afskygninger, om det er madtærter eller desserttærter.
Det har de sidste par uger resulteret i at jeg har bagt madtærter til aftensmad med forskelligt indhold. Har endda lært en meget speciel person i mit liv at lave tærter fra bunden. For det smager så meget bedre end dem du går ud og køber uden at vide hvad der virkelig er i tærten.

I går ville jeg afprøve min nye tærteform med en madtærte og nøj dem kom til at smage godt og så ser den jo også ret godt ud, hvis jeg skal sige det.

I bogen "Tænd på tærter og tryl med tilbehør" der er skrevet af Elisabeth Emtoft, Rikke Holm og Gitte Værum Kristensen har jeg fundet den perfekte dej til mine fremtidige tærter. Men jeg har så også ændret en lille bitte smule i den ved at dele hvedemelet så halvdelen er groft rugmel. Elsker grovtærter og de er jo også lidt sundere. Eller det bilder jeg mig selv ind :-)

Dejen er som følger:

Med krydderurter/ til en form på 28 cm i diameter.

100 g hvedemel
100 g groft rugmel
100 g usaltet smør
1/2-1 tsk salt
peber
1 æg
1/4 dl vand
1 spsk tørrede blandede krydderurter el.
4 spsk friske blandede krydderurter.

Smørret smuldres i melet, og alt æltes hurtigt sammen. Hvis der bruges foodprocessor, puttes alle ingredienser i skålen på én gang, og der køres ved højeste hastighed.

Dejen rulles ud på et meldrysset bord i den tykkelse man ønsker og lægges i en smurt tærteform. Lad den have lidt tykkelse for så holder den bedre på indholdet af tærten. Den forbages ved 180 grader til den er lysebrun eller i ca. 15 min ved almindelig ovnvarme. (Det er min erfaring at den bliver god ved almindelig ovnvarme, men det er en smagssag og hvordan din ovn varmer). Hvis du ikke vil have at siderne glider ned når tærten forbages så kan du skære et stykke bagepapir ud i bundens størrelse og lægge ris eller tørrede bønner oven på bagepapiret. Dette fjernes fra formen når fyldet skal puttes i.

Mit indhold:
1 1/2 porre renset og vasket
1 revet gulerod
200 gram bacon i tern
1/4 rød chili skåret i stykker med korn
2 skrællede kartofler

Æggeblanding:
3 æg
ca. på sjus 2,5 dl mini mælk
peber
evt. krydderier for at spice tærtens smag op (lad for guds skyld lade være med at putte salt i da det kommer fra den bacon der allerede er puttet i bunden.)



Fremgangsmåde:
Du rister bacon på en pande og lægger dem på en tallerken beklædt med køkkenrulle når de er færdige. Skærer porrerne i mundrette stykker og putter dem i kogende vand i ca. 5 minutter (til de er bløde).
River guleroden på et rivejern. Skærer kartoflerne i skiver og chilien i mundrette stykker.
Herefter blandes porrerne med det revet gulerod og lægges som det første i den forbagte tærte. Herefter så fordeler du bacon, chili og til sidste så lægger du ligesom låg på med kartoflerne.

Æggeblandingen har du allerede pisket og den fordeler du oven på tærten og den er nu klar til at blive bagt i ca. 45 min ved 200 grader ved almindelig ovnvarme.


Resultatet kan du se øverst og jeg skal love for at tærten blev god, nøj der blev guffet i stor stil da den var færdig.

Enjoy.

Medic out.


Ingen kommentarer: