onsdag den 13. marts 2013

Mazarin tærte


Som lovet så giver jeg jer opskriften på den mazarin tærte som jeg bagte til lørdagens familie-tam-tam. Den smagte super super fantastisk og alle kunne lide den. Jeg havde lidt problemer med mørdejen, men tror her at der er tale om at øvelse gør mester. Skal dog lige hilse at sige at dejen stadig blev som den skulle være når den blev bagt, dejlig sprød. Jeg havde bare problemer med at få rullet den ud  da den blev varm i løbet af no time, det var selv om den lå på køl i over en time. Fremover vil jeg ikke købe købe-mazarin tærte mere for den hjemmebagte slog virkelig igennem og var sprød udenpå og dejlig fast inden i.

Jeg brugte Carletti mørk kæmpeplade koge- og spisechokolade til toppen af tærten og puttede lidt fedtstof i mens jeg smeltede chokoladen. Det gjorde at den ikke sprækkede når man skar tærten og var lidt lettere at tilføje efter tærten havde stået og var kølet lidt af.

Opskrift:

Til 4-6 personer

Mørdej:
125 g smør
150 g mel
1 æggeblomme
4 spsk. flormelis

Fyld:
150 g marcipan
150 g sukker
150 g smør
3 æg
45 g mel

100 g god mørk chokolade (her brugte jeg en hel plade chokolade af 200 g)

Fremgangsmåde:

Lav mørdejen først, da den skal hvile mindst 1/2 time i køleskabet. Hak smør og mel sammen med en kniv (her brugte jeg en træ palet da det var lidt mere sikkert hehe), tilsæt æggeblommen og flormelis, hak videre, dejen samles hurtigt, den må ikke æltes. Læg på køl.

Til fyldet æltes marcipan og sukker til en homogen masse, tilsæt smørret og ælt, til det igen er en homogen masse. Tilsæt æggene et ad gangen, til sidst blandes melet i.

Mørdejen rulles ud på et meldrysset bord og lægges i en smurt tærteform, prik huller i bunden med en gaffel. Forbages ved 200 grader i 7-10 minutter, til den er gylden.

Den forbagte bund tages ud, og fyldet hældes i og smøres ud så det er plant. Bag i 30-40 minutter (det kommer an på din ovn) ved 150 grader.

Køles af og pyntes med smeltet chokolade. Kom lidt fedtstof i chokoladen mens den smeltes i varmbad, så knækker den ikke, når tærten skæres.

Tip 1: Når tærten er ved at være ved vejs ende i bagningen og du synes at fyldet stadig ser lidt for vandet ud så kan du lige åbne ovnlågen og lukke den igen så du slipper lidt damp ud. Det hjælper skulle jeg hilse og sige. Jeg gjorde det vist 3 gange og fyldet var fantastisk da tærten endelig kom ud af ovnen.

Tip 2: Man kan klippe et stykke bagepapir ud og lægge på den udrullede mørdej, inden den forbages. Fyld bønner, ris eller ligende ovenpå, så vil siderne ikke smelte ned ved bagning. Når den har været i ovnen i 5-7 minutter, fjernes bagepapir og bønner, og tærtebund bages videre, til den er lysebrun.



Skal lige huske at sige at jeg har fundet denne her opskrift i et gammelt samvirke blad fra Juli 2012, hvor de gamle klassikere bliver til super god hjemmebag. Bare så ingen tror at jeg selv har fundet på den og tager credit for den.
Tip 1 fik jeg af min gode veninde Linda da hun besøgte mig fredag mens jeg bagte og bagte og bagte.

Nå men enjoy og jeg håber at jeres tærte bliver lige så god som min.

Medic out.

Ingen kommentarer: